Problemen met oefeningen logaritmen
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Bij opgave 2 het linkerlid schrijven als een macht van 2 helpt me ook niet.
Je krijgt dan:
Hoe nu verder?
Je krijgt dan:
Hoe nu verder?
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Hatzfeld schreef:Bij opgave 2 het linkerlid schrijven als een macht van 2 helpt me ook niet.
Je krijgt dan:
Hoe nu verder?
Nu kan je de exponenten links en rechts gelijkstellen
Hoe staat het met opgave 1?
Opm: kijk nog even naar LaTeX die ik heb aangepast.
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Moet nu weg, morgen probeer ik met het gelijkstellen van de exponenten voor opgave 2.
Met opgave 1 nog geen vooruitgang.
Maar in elk geval al bedankt voor het mee nadenken.
Met opgave 1 nog geen vooruitgang.
Maar in elk geval al bedankt voor het mee nadenken.
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Ken je, bij kwadr verg, de som- en product-methode?
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Ik heb voor opgave 2 dus het RL geschreven als macht van 2 (hadden we gisteren al), en dan de exponenten van beide leden gelijkgesteld en wat uitgewerkt. Ik kom op een zelfde strop als bij opgave één, een moeilijk oplosbare kwadratische vergelijking:
Stel dan log(x) = t dan krijg je uiteindelijk:
Geen idee hoe ik daarmee verder moet...
Stel dan log(x) = t dan krijg je uiteindelijk:
Geen idee hoe ik daarmee verder moet...
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Schrijf de uitdrukking eens in de vorm (t-p)²+q, dan geldt: p = ..., q = ..., t = ..., dus x =...
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Nogmaals deze vraag dan maar ...SafeX schreef:Ken je, bij kwadr verg, de som- en product-methode?
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Nee, zegt met niks meer, te lang geleden denk ik.
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Ik geef een vb: los op: x²-7x+10=0
Hoe doe jij dat?
Hoe doe jij dat?
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
D = 7*7 - 4*10 = 49 - 40 = 9 = 3^2
x1 = (7+3)/2 = 5
X2 = (7-3)/2 = 2
x1 = (7+3)/2 = 5
X2 = (7-3)/2 = 2
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
En dit had je direct kunnen zien, want -2*-5=+10 en -2+-5=-7
Dus:(x-2)(x-5)=0 (werk de haakjes eens weg?)
Dit noemen we de som= en product-methode (of product- en som-methode)
Dus:(x-2)(x-5)=0 (werk de haakjes eens weg?)
Dit noemen we de som= en product-methode (of product- en som-methode)
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Oké.
Ik heb even wat zoekwerkgedaan naar die Som en Productregel.
Heb de eerste vergelijking nu opgelost, de tweede zal nu wel snel volgen.
Bedankt voor de hints.
Ik heb even wat zoekwerkgedaan naar die Som en Productregel.
Heb de eerste vergelijking nu opgelost, de tweede zal nu wel snel volgen.
Bedankt voor de hints.
Re: Problemen met oefeningen logaritmen
Laat eens wat zien, want ik weet nu niet wat je bedoelt.