uit je hoofd kwadraten uitrekenen

Heb je een leuke tutorial, een duidelijke uitleg van een bepaald onderwerp, een interessante minicursus of heb je een leuk trucje gevonden, post het hier.
Wissem
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2010, 16:57

Re: uit je hoofd kwadraten uitrekenen

Bericht door Wissem » 01 aug 2010, 19:19

Oke, dan klopt het wel, maar waarom moet je 3+4 uitrekenen?

ti-wereld.nl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 247
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:20
Contacteer:

Re: uit je hoofd kwadraten uitrekenen

Bericht door ti-wereld.nl » 01 aug 2010, 23:00

Omdat je 3+4 nodig hebt om het antwoord te berekenen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: uit je hoofd kwadraten uitrekenen

Bericht door David » 02 aug 2010, 08:53

De 4 en de 3 stellen allebei een honderdtal voor. Die tel je bij elkaar op om dan het 100-tal te vinden van 82^2.
arie schreef:...=100*((getal)+(verschil met 100)) + b^2
Wat je deed/had kunnen doen is dat je het getal, 82 optelt bij het verschil met 100. Het verschil met 82-100=64.
Zie je dat je nu 2 100-tallen hebt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Nico
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2010, 00:19

Re: uit je hoofd kwadraten uitrekenen

Bericht door Nico » 13 sep 2010, 00:35

Ik ga dit ook nog even oprakelen. Vermoedde wel dat er nog mensen de gewoonte hebben om zoals ik te rekenen, dit dus (hoewel de meesten je maar raar aankijken), maar wist niet dat daar een naam voor was.

Het is eenvoudiger om het te zien als het merkwaardig product , eigenlijk gewoon rechtstreeks toegepast om bijvoorbeeld te vinden.

Je kan het ook omgekeerd toepassen, bijvoorbeeld .

Verder kan je ook gaan combineren, bijvoorbeeld .

Als je uit het hoofd moet rekenen is voor mij de gemakkelijkste manier om snel te weten of je moet optellen of aftrekken in het achterhoofd houden dat de rechthoek die maximale oppervlakte heeft bij gegeven omtrek het vierkant is.

Je doet waar je je zelf het best bij voelt (alnaargelang wat je het best kunt berekenen of uit het hoofd kent).

Plaats reactie