modulair rekenen in GR

Heb je een leuke tutorial, een duidelijke uitleg van een bepaald onderwerp, een interessante minicursus of heb je een leuk trucje gevonden, post het hier.
Plaats reactie
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

modulair rekenen in GR

Bericht door David » 04 dec 2009, 21:01

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede forumonderdeel is, maar ik zet de post hier en in hoger onderwijs, en dan zie/hoor/merk ik het wel.

Wat ik heb geleerd over modulair rekenen is dat 12 mod 5=2 mod 5 want als je 5 net zo lang van 12 afhaalt, en tussen 0 en 5, de modulus wil komen, je op 2 uitkomt. (modulus rechts van mod, dus in x mod a is a de modulus). Maar mag je dan niet zeggen 12 mod 5 = 2? en waarom staan op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulair_rekenen een ≡?

Waar ik naartoe wil is het volgende:
In de GR TI84 kan je modulair rekenen
Als je bijv 23 mod 7 wilt uitrekenen, kan je 7*fPart(23/7) invullen en dan kom je op 2 uit.
Dus 23 mod 7 = 2 mod 7. fPart staat onder math→NUM→4. fPart haalt van het getal de waarde voor de komma weg, zo fPart5.2=0.2. fPart-10.3=-0.3. De GR levert getallen tussen -1 en 1 als uitkomst.
Algemeen dus: x mod a = a*fPart(x/a). Je GR levert -a<uitkomst≤a.
Hoe je dit evt in een programma zet weet ik niet, kan geen GR programma schrijven.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: modulair rekenen in GR

Bericht door SafeX » 04 dec 2009, 21:21

Het eerste is de notatie-afspraak.

Wat wil je? Een prg schrijven: rekenen modulo een getal?

Plaats reactie