Alternatieve Toesenbord Layout

Heb je een leuke tutorial, een duidelijke uitleg van een bepaald onderwerp, een interessante minicursus of heb je een leuk trucje gevonden, post het hier.
Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 11 sep 2010, 15:02

Zoals sommigen van jullie mogelijk gemerkt hebben, probeer ik als het even kan formules gewoon op te bouwen met de tekens die in het font aanwezig zijn. Dat kan, de meeste moderne computers hebben waanzinig uitgebreide lettertypen. Een eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld het kwadraatje ². Maar dat kan best lastig zijn om in te voeren, vooral op een Mac :oops:. Het wortel-teken √ is een kwestie van Alt-v en er zijn nog wel meer handige toetscombinaties. Maar het is verre van ideaal.

Vanochtend kwam ik een heeeeel handig 'tooltje' tegen. Ik kan nu mijn eigen toetsenbord alternatief maken. Zo heb ik inmiddels alle 'sub-script' cijfers ondergebracht op Alt-1Alt-0 en alle 'super-cript' zitten op, je raad het al Shift-Alt-1Shift-Alt-0. Ook heb ik al een aantal standaard toets-combinaties over genomen, zoals dat wortel-teken.

Met zo'n alternatieve toetsenbord indeling wordt het leven veel makkelijker. En graag zou ik dit met de rest van de wereld willen delen in plaats van voor mijzelf te houden. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig om even wat meningen te verzamelen.

Mijn oproep aan allen die dit lezen...

welk wiskundige symbool vindt je erg belangrijk dat er aanwezig is, en welke toets combinatie zou je daar voor het liefst hebben (Alt of Shift-Alt)

graag hoor ik van jullie, alles is welkom, bijna alles is mogelijk

bedankt alvast

ti-wereld.nl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 247
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:20
Contacteer:

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door ti-wereld.nl » 11 sep 2010, 16:06

Gebruikt gewoon is veel mooier dan die kleine wiskundige symbolen zoals √.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door Sjoerd Job » 11 sep 2010, 16:20

meneer van Hoesel schreef:Zoals sommigen van jullie mogelijk gemerkt hebben, probeer ik als het even kan formules gewoon op te bouwen met de tekens die in het font aanwezig zijn. Dat kan, de meeste moderne computers hebben waanzinig uitgebreide lettertypen. Een eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld het kwadraatje ².
Het was mij nog niet opgevallen dat u degene was die dit deed. Desondanks het feit dat de meeste lettertypes uitgebreid zijn, zijn niet allen dit. Wanneer wij er van uit gaan dat de gebruiker ook zo'n lettertype heeft, beperken wij dus de anderen om onze tekst te lezen. De voorkeur gaat daarom heel sterk uit naar LaTeX, of een andere manier die ervoor zorgt dat (bijna) alles overal goed te zien zal zijn.

Ik ga er hier vanuit dat de gebruiker wel een browser heeft die plaatjes kan tonen. Plaatjes nemen meer bandbreedte in, maar zijn wel veiliger. En de gebruiker die dat niet wil, moet LaTeX leren lezen.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 11 sep 2010, 17:00

ti-wereld.nl schreef:Gebruikt gewoon is veel mooier dan die kleine wiskundige symbolen zoals √.
Ik ken de kracht van LaTeX (was ik niet degen die om een aangepaste Equatio-Editor vroeg :) ) en voor complexe zaken geeft het hele mooie weergaven. Het gaat mij echter niet om complexe opmaak maar om simpele zaken als 5x³-½x²+3x-7 = 0. En dat ziet er, omdat het een font is, altijd netter uit. --- en dan nog, dat is smaak.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 11 sep 2010, 17:09

Voor welke computers is dat niet geschikt? alt-v geeft bij mij geen "√".
Ik gebruik zelf meestal LaTeX, omdat ik x^2 relatief weinig moeite vind om te typen. x² is dan vind ik mooier, dan x^2 zonder LaTeX. Klein nadeel van LaTeX is dat we nu nog zelf [/tex] en moeten typen/copy-pasten, of de Equation Editor, maar dat is toch gewenning. Met de Formule was het fijn dat je tussen en [./Formule] (zonder ".") nog zo je vergelijkingen kon typen. Uiteindelijk vind ik met LaTeX fijner te lezen dan bijv. x² dan wel √x
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 11 sep 2010, 17:16

Sjoerd Job schreef:Ik ga er hier vanuit dat de gebruiker wel een browser heeft die plaatjes kan tonen. … maar zijn wel veiliger.
Ik begrijp ook wel dat een plaatje altijd werkt, maar laten we eerlijk zijn, de plaatjes zijn alléén maar een lap middel omdat er vooralsnog geen uniforme afspraak bestaat voor een web-browser (jsMath doet het trouwens ook heel goed, zonder plaatjes).

Anderzijds is het ook een uitvlucht, als men niet weet hoe je een kwadraat teken moet maken dan doet men maar x^2.... maar wees eerlijk, dat is géén wiskundige notatie. De vaste forum leden weten wel hoe ze dat in LaTeX kunnen oplossen, Maar dat symbooltje zit echt in zo'n beetje elk lettertype, net zo goed als π.

Overigens, het lettertype waarin het forum wordt afgebeeld is Arial - en dat bevat dus nagenoeg elk denkbare teken.... Voor de test, wat staat hieronder ?

ℚ⁺


En tot slot, het gaat mij niet om de Equation-Editor te vervangen, maar om eenvoudige formules eenvoudig te kunnen invoeren - en dat is niet gebonden aan dit forum, maar voor algemeen gebruik, zoals het maken van wiskundige teksten voor een proefwerk of zo, presentaties en dergelijke. Daar moet de weg naar LaTeX-pdf niet de altijd en enige oplossing zijn

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 11 sep 2010, 17:31

Als ik typ, en ik copy-paste naar word, komt de tekst er in Calibri (Hoofdtekst) in word te staan, vice versa als ik arial-tekst in word naar hier zet, komt het hier in volgens mij ook Calibri (Hoofdtekst) in te staan.

Spoiler:
Daar staat: de verzameling van positieve rationale getallen

Ik moest wel tot 200% inzoomen om dat goed te kunnen lezen.

Ik weet niet hoe mijn docenten hun proefwerken maakten. Een wortelteken ging wel eigenlijk altijd over alles waarover de wortel werd getrokken heen. Het is inderdaad jammer als je voor zoiets van een methode afhankelijk bent.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 11 sep 2010, 17:49

Even een eenvoudige test...

ik schakel mijn Mac hierna over op mijn nieuwe toetsenbord indeling:

a²+b²=c²

H₂O

sin(2α)

3÷4≈0,749

0123456789

⁸log64=ln64÷ln8=2

n⁽³⁻¹⁾

En weer terug naar 'Nederlands'

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door Sjoerd Job » 11 sep 2010, 20:22

meneer van Hoesel schreef:
Sjoerd Job schreef:Ik ga er hier vanuit dat de gebruiker wel een browser heeft die plaatjes kan tonen. … maar zijn wel veiliger.
Ik begrijp ook wel dat een plaatje altijd werkt, maar laten we eerlijk zijn, de plaatjes zijn alléén maar een lap middel omdat er vooralsnog geen uniforme afspraak bestaat voor een web-browser (jsMath doet het trouwens ook heel goed, zonder plaatjes).
MathML _is_ een uniforme afspraak, een aanbeveling van het W3C. De implementatie is in de browserside aangezet. MathML schrijven is alleen lastig om handmatig te doen. Er zijn daarentegen wel implementaties TeX -> MathML. Misschien de moeite waard om hier onderzoek naar te doen?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 11 sep 2010, 21:23

Sjoerd Job schreef:MathML _is_ een uniforme afspraak, een aanbeveling van het W3C. De implementatie is in de browserside aangezet. MathML schrijven is alleen lastig om handmatig te doen. Er zijn daarentegen wel implementaties TeX -> MathML. Misschien de moeite waard om hier onderzoek naar te doen?
tot gisteren was het slechts een kandidaat-aanbeveling --- dit duurt al veel te lang :(

En dan komt natuurlijk een andere vraag om de hoek zeilen: "en waarom gebruiken we dan LaTeX op het forum ?" (en dat is niet verwijtend bedoeld, meer retorisch)

MathML is niet lastig, het is een ramp! En voorlopig houd ik het bij complexere zaken wel bij LaTeX, daarvan kan ik dynamisch met dezelde 'expressie' zowel PDF-afbeeldinkjes aanmaken om te importeren als ook (interactieve) web-pagina's maken met behulp van jsMath èn kan ik op een forum gewoon de Equation-Editor gebruiken.

Maar aanfankelijk ging het mij alléén om de toepasbaarheid van een alternatief toetsenbord voor de meest voorkomende wiskundige symbolen die dus gewoon standaard op een computer staan, waarbij dus géén uitgebreide formule editor nodig is en afdoende is voor de meest uiteenlopende eenvoudige wiskundige uitdrukkingen, zoals: (P⇒Q)⇔(¬P∨Q) of π∈ℝ⁺ of in ▵ABC geldt ∠A+∠B+∠C = 180°

mogelijk dat mijn afkeer ook wel te maken heeft met het feit dat "Design Sience" de grote aandrijfkracht is terwijl er al een heel erg goed alternatief zoals LaTeX sinds begin jaren 80 van de vorige eeuw bestaat

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door arno » 12 sep 2010, 10:20

@David: Ik gebruik zelf altijd Times New Roman 12 om symbolen met behulp van Word hier neer te zetten. Als het desbetreffende symbool niet kan worden weergegeven, of als er sprake is van een uitdrukking met een quotiënt of een exponent groter dan 3, maak ik gebruik van LaTex.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 12 sep 2010, 13:13

O dat is een goede tip, bedankt arno.
Met Times New Roman 12 zien de symbolen er mooi uit in word vind ik.
Maar als ik ze hier plaats met Word, komen ze verschijnen ze in calibri, maar meestal wel fijn om te lezen. Als ik het minder fijn vind om te lezen, zal ik symbolengroter laten zien, Bijv.
ℚ⁺ maar ik zal meestal LaTeX gebruiken.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 12 sep 2010, 18:03

Goed, na anderhalve dag stoeien denk ik dat ik klaar ben!

dit is getypt met mijn nieuwe toetsenbord lay−out −−− ja, voor het gemak zitten de normale letter plus wat accenten er ook gewoon in −−− het wordt pas grappig als ik de Alt−toets ga gebruiken.

(a+b)²=a²+2ab+b² (zeer eenvoudig voorbeeld)
 = ∑x ÷ n
P⊻Q ⇔ (P⋁Q)⋀¬(P⋀Q)

en dan heb ik het 'sterretje' boven de 8−toets vervangen voor een punt
3∙sin(½α−2π)

De meest essentiële brueken met [Alt][Q] (quotiënt) gevolgd door 1−8 (en dan nog wat uitzonderingen) geven bijvoorbeeld ⅕ of ⅞

en een hele vreemde is de [Alt][∕], op een Mac is [Alt][`] + een letter de manier om een accent−grave te plaatsen zoals à. Mijn [Alt][∕] doet ongeveer het zelfde met bijvoorbeeld het =−teken dat wordt dan dus ≠ niet gelijk. Tot zo ver... redelijk duidelijk. Maar dan... het groter−of−gelijk is op een Mac [Alt][>] ≥ (of eigenlijk zelfs [Alt][Shift][.] ) en dus niet−groter−of−gelijk wordt [Alt][∕] [Alt][Shift][.] ≱
Nog eente dan 'er−is' ∃ en 'er−is−geen' ∄ met [Alt][∕] [Shift][Alt][E]

en er zit nog veel meer in.

En hoe noemen we deze layout:

√(½π)÷eˣ⁺⁷ ⇒ x̅≠2∙μ ∣ x∈ℚ⁻


mag ik van jullie horen wat er niet zichtbaar is ?

met dank

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 12 sep 2010, 18:25

Bij mij is volgens mij alles zichtbaar, alleen soms moeilijk leesbaar. Volgens mij is daar met het tooltje niet veel aan te doen. Ik vind het dapper dat u er zoveel werk in heeft gestoken :) Wat ik me afvraag: is de tool voor alle computers geschikt of alleen voor een MAC?

De symbolen die ik in deze post zie:
(a+b)²=a²+2ab+b²
x̅ = ∑x ÷ n
P⊻Q ⇔ (P⋁Q)⋀¬(P⋀Q)
½


à
+
=





√(½π)÷eˣ⁺⁷ ⇒ x̅≠2∙μ ∣ x∈ℚ⁻

Als dit alle symbolen zijn die u gebruikte kan ik ze allemaal zien.
Als dit niet alle symbolen zijn die u gebruikte kan ik ze niet allemaal zien, of ben ik er een vergeten :oops:
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 12 sep 2010, 19:40

David schreef:Wat ik me afvraag: is de tool voor alle computers geschikt of alleen voor een MAC?
Volgens mij alléén voor een Mac, maar als MicroSoft zijn zaakjes net zo oplost als Apple, dan kan ik me haast niet voorstellen dat het op een Wintel ongeveer net zo gaat; Het is gewoon een XML bestand, zoals vandaag de dag bijna alles in XML wordt opgeslagen.
Ik ben wel benieuwd nu hoe dat op een PC geregeld is, mogelijk kan ik mijn toetsen indeling porten naar Windows, maak ik iedereen blij

Het is erg bemoedigend dat je ze allemaal kunt 'lezen'. Sommige symbooltjes zijn wel klien op een 'hoge resolutie scherm' - vandaar dat ik eigenlijk mijn browser alrijs al op 125% vergroting heb staan.
De meest mooie vindt ik eigenlijk het x-gemiddelde x̅, alle andere zijn namenlijk gewoon letters uit een font. Dit symbooltje bestaat uit een 'x' en een soort '_', die er boven wordt geplakt; dus eigenlijk zijn het 2 letter-tekens.

e̅v̅e̅n̅z̅e̅e̅r̅ en K̅A̅P̅I̅T̅A̅A̅L̅

Plaats reactie