Alternatieve Toesenbord Layout

Heb je een leuke tutorial, een duidelijke uitleg van een bepaald onderwerp, een interessante minicursus of heb je een leuk trucje gevonden, post het hier.
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 12 sep 2010, 19:55

Ik kan aan de vriend van mijn zusje vragen hoe het zit op bijv. een windows, of anders aan een vriend van mij, zelf ben ik niet zo op de hoogte van het opslaan van bestanden e.d. of weet iemand hier hoe dit zit?

Als ik inzoom om ze te lezen zijn ze over het algemeen goed te zien. Alleen hier,
√(½π)÷eˣ⁺⁷ ⇒ ≠2∙μ ∣ x∈ℚ⁻

gaat de x die ik onderstreept heb overlappen met 2.
Een oplossing voor mij is in een bericht zetten, en inzoomen, of in een bericht vergroten,
v. Het voorbeeld maakt het leesbaar.
Voor √(x+1) zijn hier de haakjes dan wel nodig, √x+1 zou zo bedoelt kunnen zijn als maar er staat . Toch?
Op die paar symbolen na vind ik het prettig om te lezen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 12 sep 2010, 20:22

x+1 is volgens mij terwijl met √(x+1) wordt bedoeld.

Notatie vormen wijzigen nog al, afhankelijk vaak van de middelen die je om je heen hebt. Zo zal ook de ene rekenmachine bij het indrukken van [tan] op het display tan( zetten, terwijl de andere dat gewoon als tan er neer zet, evenzo gaat dat met de [√] toets, de ene rekenmachine plakt er een haakje aan, de andere niet.
Waar ik nog steeds moeite mee heb zijn de inverse functies, terwijl sin²α het kwadraat is van 'de sinus van alfa', en x⁻¹ betkent 1/x, beteken plots cos⁻¹0,446 de arccos van 0,446 en niet 1 ÷ cos 0,446 --- wat in dit geval niet of nauwelijks uitmaakt

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 13 sep 2010, 12:41

David schreef:Ik kan aan de vriend van mijn zusje vragen hoe het zit op bijv. een windows, of anders aan een vriend van mij, zelf ben ik niet zo op de hoogte van het opslaan van bestanden e.d. of weet iemand hier hoe dit zit?
ik heb inmiddels ook het widows 'toeltje' gevondend − ik zal dan maar dezelfde layout maken als voor de Mac versie ?


Ik heb nog 3 toetsen over... suggesties zijn welkom

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 13 sep 2010, 12:48

Een Ti zet een haakje aan tan en "√", casio niet.
De computer waar ik nu achter zit laat ook een "̅" zien, die gister niet op het scherm stond.
Sommige mensen vergeten de haakjes om x+1 als ze √(x+1) bedoelen, daar moet je zowel bij LaTeX ({}) aan denken als bij het tooltje.
x+1 is volgens mij terwijl met √(x+1) wordt bedoeld.
Volgens mij ook. :)

Mijn docent wi in de derde strafte het af als je een hoek moest berekenen en opschreef:

Dat moest cos(a/c) zijn ..
Volgens mij dan om die reden, dat er ook kan staan .
U schreef:ik heb inmiddels ook het widows 'toeltje' gevondend − ik zal dan maar dezelfde layout maken als voor de Mac versie ?
Dat zou heel aardig zijn.
U schreef:Ik heb nog 3 toetsen over... suggesties zijn welkom
Er mist een emoticon of symbool in word met een duim omhoog. Ik weet niet zeker of dat kan met word, voor een phpBB forum volgens mij wel.
Verder: heeft u een Delta: ∆?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 13 sep 2010, 15:44

David schreef:Er mist een emoticon of symbool in word met een duim omhoog. Ik weet niet zeker of dat kan met word, voor een phpBB forum volgens mij wel.
Verder: heeft u een Delta: ∆?
De emoticons neem ik maar niet op − dat valt buiten de wiskunde, al kan ik mij voorstellen dat wiskund af en toe gepaard kan gaan met heftige emoties :roll:

Delta, die zat bij MacOS onder [ALT][J] − maar omdat ik die bijna nooit gebruikte heb ik die vervangen voor het driehoekje ▵. Bij nader inzien ga ik die weer terug zetten en komt het ▵ ergens anders [ALT][Shift][D] waarschijnlijk.

Nog 2 symbooltjes te gaan

Tot op heden:

Rekenkundige bewerkingen:
+−×÷=∙+-=
Superschrift voor exponenten:
¹²³ ⁴⁵⁶⁷⁸⁹⁰⁻⁺⁼ ⁽ ⁾ ⁱˣⁿ
Subschrift voor indexen:
₁₂₃₄₅₆₇₈₉₀₋₊₌ ₍ ₎ ᵢ
Grieks:
αβγπσμΑΒΓ∆
Verzamelingen:
∈∋⊂⊃⊆⊇⋂⋃∅∖∉∌⊄⊅⊈⊉
Universele verzamelingen:
ℕℤℚℝ
Logica:
¬ ⇐⇔⇒⇕⇑⇓⊻⋁⋀∀∃∄
Meetkunde:
∟∠⊥∥∦▵
Breuken:
½¼¾ ⅓⅔⅕⅙⅛⅖⅗⅘⅚⅜⅝⅞ ⅟
Gelijkheden:
=≠<>≤≥≈ ≮≯≰≱≉≅≌
Diversen:
√∫∂∛∏∑∞→… en a̅..z̅

:oops: ben ik toch het ° symbooltje vergeten!

Nog één toets over


Opmerking, mogelijk dat je de browser tijdelijk op 200% vergroting moet zetten :)
Laatst gewijzigd door meneer van Hoesel op 13 sep 2010, 18:25, 3 keer totaal gewijzigd.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 13 sep 2010, 17:14

De duim omhoog is voor het werk dat u hierin hebt gestoken en het resultaat, alleen de emoticon is er niet.
Misschien of ? De keus is niet zo groot meer; hoogstens 1.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 13 sep 2010, 18:15

David schreef:De duim omhoog is voor het werk dat u hierin hebt gestoken en het resultaat, alleen de emoticon is er niet.
Dank je wel
Misschien of ? De keus is niet zo groot meer; hoogstens 1.
Dat was mijn fout, ze zaten er wel in,
[Shift][Alt][W]
[Shift][Alt][E]
[Alt][∕]…[Shift][Alt][E]
Ik heb het lijstje inmiddels aangepast en ook het pijltje naar rechts → er bij gezet, ook die zat er al in...


Wie o wie komt met een goed voorstel voor een wiskunde symbool dat nog niet in het lijstje staat?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 13 sep 2010, 18:26

dus,

Als conclusie in bijv. logische redenaties.

Misschien kunt u hier inspiratie uit halen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 13 sep 2010, 19:05

David schreef: dus,

Als conclusie in bijv. logische redenaties.
∴ is een goede kandidaat, samen met zijn zusje ∵
David schreef:Misschien kunt u hier inspiratie uit halen.
Dat is een wel héél erg uitgebreide lijst − en inderdaad, bijna alles zit er al in :) althans, dat wat op de 'één regelige' wiskunde van toepassing is; limieten en breukstrepen, ingewikkelderde machten gaat gewoon niet.

Volgens mij worden ΑΒΓ (Alfa, Beta en Gamma) bijna nooit gebruikt, en wil ze eigenlijk weer er af halen. Dan wil ik φ en θ graag toevoegen. Een andere kandidaat wordt dan ook nog ◦ voor f(x)◦g(x) en dan denk ik nog aan ⊼ (niet-èn) en ⊽ (niet-òf) ... maar dan kom ik weer op één te veel :(

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 13 sep 2010, 19:25

Achter mijn Laptop kan ik het vierkantje achter
U schreef:Diversen:
√∫∂∛∏∑∞→… en a̅..z̅
achter de "a" en de "z" het vierkantje niet zien.

Misschien ligt het aan mijn ervaring, maar ik zie

niet vaak voorbijkomen.
Voor de rest twijfel ik; in Word (2007) kan ik vergelijkingen invoeren met bijv.
vermenigvuldiging: ∏ en sommatie: ∑
Op het forum zou ik hiervoor denk ik LaTeX gebruiken.

Misschien dat u met deze criteria kunt selecteren.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 14 sep 2010, 10:41

David schreef:Achter mijn Laptop kan ik het vierkantje achter
a̅..z̅
achter de "a" en de "z" het vierkantje niet zien.
Het zouden ook geen vierkantjes moeten zijn, maar
David schreef:Misschien ligt het aan mijn ervaring, maar ik zie

niet vaak voorbijkomen.
Ik ook niet, maar het mooie is dat deze géén extra toets gebruikt. Standaard zit het 'ongeveer'-teken ≈ onder [ALT][X]. Zoals alle 'niet'-combinaties, beginnen die met [ALT][/] en dus wordt 'niet ongeveer' [ALT][/]…[ALT][X]
David schreef:Voor de rest twijfel ik; in Word (2007) kan ik vergelijkingen invoeren met bijv.
vermenigvuldiging: ∏ en sommatie: ∑
Op het forum zou ik hiervoor denk ik LaTeX gebruiken.
Waarschijnlijk heb je daar ook wel gelijk in, in de praktijk kiezen we voor de notatie met onder en boven de 'operator' de start en eindwaarden. Opgemerkt moet ook worden dat deze twee symbolen NIET de girekse Σ en Π zijn, maar de wiskundige operatoren ∑ en ∏. Niet alleen zien ze er hier al anders uit, ook blijkt dat ze anders reageren in diverse lettertypen, deze worden namenlijk niet cursief, terwijl de griekse letters dat wel zouden doen. Ook in LaTeX heten ze anders, \sum en \prod in plaats van \Sigma en \Pi.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door Sjoerd Job » 14 sep 2010, 14:37

meneer van Hoesel schreef:
David schreef:
a̅..z̅
Het zouden ook geen vierkantjes moeten zijn, maar
Dat bedoel ik dus. David ziet iets anders dan wat je bedoelt, terwijl ik zie.

Ik begin serieus af te vragen of ik al die dingen wel goed zie.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door meneer van Hoesel » 14 sep 2010, 16:01

Sjoerd Job schreef:terwijl ik zie.

Ik begin serieus af te vragen of ik al die dingen wel goed zie.
Waarschijnlijk 'zie' je het wel goed, echter is het de computer die wat problemen heeft met sommige 'combinatie' tekens --- in een lettertype-font-file zitten voor een groot aantal letters de varianten met accent, zoals bijvoorbeeld de "é". Maar omdat er nog zo ontzettend veel andere friemeltjes mogelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan het hebreuws, wordt het bijna ondoenlijk om voor elke letter-friemel combinatie een karakter op te nemen in het font. Dus heeft men de friemeltjes bedacht die combineren met de voorafgaande letter. Blijkbaar is dat nog niet op elk OS evengoed geïmplementeerd.

Al doende kom ik bijvoorbeeld ook tot de ontdekking dat de meeste fonts wel ½,¼ en ¾ hebben maar de rest van de breuken niet. Evenzo is dat met de exponenten, wel ¹²³ en de rest weer niet. Dat kan in sommige situaties dan ook best wel irritant zijn en in een tekstverwerker er heel lelijk uit zien. −−− Dan moet je dus alsnog uitwijken naar LaTeX.

De oplossing voor het bovenstaande probleem met het liggende streepje komt voort uit mijn persoonlijke ergenis over het feit dat ȳ wèl standaard aanwezig is, maar dat wij wiskundigen het meestal over x-gemiddeld hebben en niet over y-gemiddeld. De enige 'letterweergaave' is de gebruik te maken van die combinatie letters.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Alternatieve Toesenbord Layout

Bericht door David » 14 sep 2010, 19:48

In word kan je nog zetten dat de letter boven of onder staat (super- en subscript). Die optie zit op het forum er niet in, zonder LaTeX dus; als je een symbool in subscript dan wel superscript naar hier kopieërt, komt die hier zonder in de vorm te staan zonder sub- dan wel superscript. Dus bijv. 2. LaTeX lijkt dan de enige optie als ze niet in een font of in dit topic staan.

U bent van plan om in het font alleen wiskundige symbolen te gebruiken, toch?
Dan lijken de griekse letters zonder wiskundige betekenis of wiskundig gebruik niet geschikt.
α (alfa), β (bèta) en γ (gamma) ∆ (Delt worden nog wel gebruikt, bijv. in de sinus-regel of algemeen om hoeken aan te geven. π (pi) als constante σ (als standaardafwijking) μ(als gemiddelde) ∆ (Delta) voor verschil. Die lijken me wel geschikt om te houden. "Α" "Β" staan daar ook tussen. Ik zie ze als hoofdletter A en hoofdletter B, waren ze ook zo bedoeld? Die zouden dan ook met [shift][A] resp. [shift] kunnen worden gemaakt.

Kunnen eventueel meer mensen aangeven hoe ze de tekens zien?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie