Wiskunde achter de mandelbrot set

Heb je een leuke tutorial, een duidelijke uitleg van een bepaald onderwerp, een interessante minicursus of heb je een leuk trucje gevonden, post het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinkydau
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 feb 2007, 17:33
Locatie: Klaud
Contacteer:

Wiskunde achter de mandelbrot set

Bericht door Dinkydau » 10 feb 2012, 23:29

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een video op YouTube gezet met als onderwerp een korte uitleg van de wiskunde achter het Mandelbrot set. Op de een of andere manier is er alleen maar Engelse uitleg en dat vond ik jammer. Ik heb in de beschrijving van de video wat uitleg over complexe getallen toegevoegd als iemand daar behoefte aan heeft, maar het zou ondoenlijk zijn geweest om dat allemaal in de video te proppen. Ik ben er vanuit gegaan dat de kijker het Mandelbrot set kent, zoekt naar de meest essentiële uitleg om in de juiste richting te kunnen denken en weet van complexe getallen.

Hier en daar is de video onvolledig maar dat heb ik expres gedaan om het kort te houden. Ik heb het idee dat het alsnog een beetje lang is geworden en dat was niet de bedoeling, want een hoop tekst lezen vinden veel mensen saai terwijl de interesse of fascinatie voor het onderwerp er misschien wel is, en dan kan zoiets als dit misschien een zetje geven om verder te zoeken, eventueel in het Engels.

http://www.youtube.com/watch?v=f_ElFqGU5Ck
Laatst gewijzigd door Dinkydau op 12 feb 2012, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Wiskunde achter het Mandelbrot set

Bericht door op=op » 11 feb 2012, 09:11

Iemand die iets wil begrijpen vindt het geen probleem om wat tekst te lezen.
De video is niet te lang maar iets te kort. Op sommige momenten is de tekst te kort in beeld om volledig te kunnen lezen, laat staan om het dan ook nog te verwerken.

Je zegt: "het set". Ik kan het mis hebben, maar ik zou zeggen "de set". Of veel liever "de verzameling".

Overigens, je initiatief vind ik geweldig.
Hier nog een uitvoerig exposé (zonder complexe getallen) van de Mandelbrot verzameling.

Gebruikersavatar
Dinkydau
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 feb 2007, 17:33
Locatie: Klaud
Contacteer:

Re: Wiskunde achter het Mandelbrot set

Bericht door Dinkydau » 11 feb 2012, 23:43

Bedankt voor je reactie. Ik heb de video er weer afgehaald en een verbeterde versie geüpload. Ik heb de tekst opgesplitst in meer stukken zodat er meer tijd is om de tekst te lezen en op die manier is de video ook wat langer geworden. De zoom op de achtergrond gaat nu wat langzamer in het begin om voor de extra tijd op te maken.

http://youtu.be/YGZ9OCqDjMQ

Het mandelbrot set is misschien inderdaad wel fout, maar het lijkt me handiger om de Engelse naam te gebruiken en die klinkt volgens mij op de een of andere manier onzijdig. Ik denk dat het mandelbrot set meer bekend is onder de Engelse naam dan de Nederlandse.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Wiskunde achter het Mandelbrot set

Bericht door op=op » 12 feb 2012, 08:30

Ziet er goed uit,
alleen vind ik het gebruik van "het Mandelbrot set" nogal storend.
Ik ben geen taalkenner, maar op Google krijg ik bij
"het Mandelbrot set" 9 hits (en ik vermoed dat die allemaal van jou zijn).
en bij
"de Mandelbrot set" 73.400 hits.
Dat geeft te denken.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Wiskunde achter het Mandelbrot set

Bericht door wnvl » 12 feb 2012, 16:40

Inderdaad, ik weet niet hoe het bij Nederlanders overkomt, maar voor Belgen klinkt "het set" wel heel raar in de oren.

Gebruikersavatar
Dinkydau
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 feb 2007, 17:33
Locatie: Klaud
Contacteer:

Re: Wiskunde achter het Mandelbrot set

Bericht door Dinkydau » 12 feb 2012, 17:58

op=op schreef:Ziet er goed uit,
alleen vind ik het gebruik van "het Mandelbrot set" nogal storend.
Ik ben geen taalkenner, maar op Google krijg ik bij
"het Mandelbrot set" 9 hits (en ik vermoed dat die allemaal van jou zijn).
en bij
"de Mandelbrot set" 73.400 hits.
Dat geeft te denken.
De enige resultaten die van mij zijn zijn de video op youtube en dit topic, eigenlijk, maar jouw methode is wel heel interessant. Zoeken op Google met aanhalingstekens, dat geeft inderdaad heel goed aan wat er leeft onder de mensen. Ik heb gelijk even gezocht op "mandelbrotverzameling" en ook "mandelbrot verzameling" maar die zoekopdrachten leveren veel minder resultaten op dan "de mandelbrot set", wat veruit het populairst lijkt te zijn. Ik heb m'n video weer opnieuw aangepast en alle "het mandelbrot set" vervangen door "de mandelbrot set".

http://www.youtube.com/watch?v=f_ElFqGU5Ck

Plaats reactie