Combinatoriek getallen
Geplaatst: 04 dec 2014, 11:17
Hoi
Ik heb een inleveropdracht (ja, dus voor een cijfer, dus antwoorden zeggen is niet handig, want ik wil het wel zelf kunnen) over combinatoriek, maar ik snap er niets van.
We moeten kijken hoeveel getallen we kunnen maken uit 0 0 1 2 2 3 3 3.
Dus 1 is een getal, maar 1=01=001.
Ik krijg het niet voor elkaar het op een andere manier te doen dan uitschrijven en geloof me, na alle getallen met 4 cijfers ben ik gestopt
want het is niet te doen.
Nu zoek ik een manier van aanpak, behalve uitschrijven.
Ik zit bijv al met het volgende probleem: voor getallen van 2 cijfers (dus 12, 20, etc) zijn er 11 mogelijkheden, dat is makkelijk uit te schrijven. Net als dat er 38 zijn voor getallen met 3 cijfers. Maar ik zou dit toch op een of andere manier met faculteit en dergelijke moeten kunnen berekenen?
Eest had ik de opdracht verkeerd geïnterpreteerd, namelijk geowon hoeveel combinaties en dat zijn er dus 8!/(2!3!2!). Dat is vrij makkelijk.
Maar stel nou dat ik getallen met twee cijfers moet samenstellen uit die bovenstaande.
Als ik doe: n!/(b-n)! en dan alle dubbele eruit deel, kom ik op een raar kommagetal. Ik dacht dan namelijk: 8!/(6!2!3!2!) maar dat klopt al niet.
Wat gaat er in die denkstap al mis?
Ik denk namelijk dat als ik dit soort dingen helder zie te krijgen, dat ik uiteindelijk ook uit de opgave moet komen, zónder drie uur lang alle mogelijkheden uit te moeten schrijven.
Ik heb een inleveropdracht (ja, dus voor een cijfer, dus antwoorden zeggen is niet handig, want ik wil het wel zelf kunnen) over combinatoriek, maar ik snap er niets van.
We moeten kijken hoeveel getallen we kunnen maken uit 0 0 1 2 2 3 3 3.
Dus 1 is een getal, maar 1=01=001.
Ik krijg het niet voor elkaar het op een andere manier te doen dan uitschrijven en geloof me, na alle getallen met 4 cijfers ben ik gestopt
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nu zoek ik een manier van aanpak, behalve uitschrijven.
Ik zit bijv al met het volgende probleem: voor getallen van 2 cijfers (dus 12, 20, etc) zijn er 11 mogelijkheden, dat is makkelijk uit te schrijven. Net als dat er 38 zijn voor getallen met 3 cijfers. Maar ik zou dit toch op een of andere manier met faculteit en dergelijke moeten kunnen berekenen?
Eest had ik de opdracht verkeerd geïnterpreteerd, namelijk geowon hoeveel combinaties en dat zijn er dus 8!/(2!3!2!). Dat is vrij makkelijk.
Maar stel nou dat ik getallen met twee cijfers moet samenstellen uit die bovenstaande.
Als ik doe: n!/(b-n)! en dan alle dubbele eruit deel, kom ik op een raar kommagetal. Ik dacht dan namelijk: 8!/(6!2!3!2!) maar dat klopt al niet.
Wat gaat er in die denkstap al mis?
Ik denk namelijk dat als ik dit soort dingen helder zie te krijgen, dat ik uiteindelijk ook uit de opgave moet komen, zónder drie uur lang alle mogelijkheden uit te moeten schrijven.