Procesmodel - mediator/moderator

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
vnmdlttintvt
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2019, 14:29

Procesmodel - mediator/moderator

Bericht door vnmdlttintvt » 12 mar 2019, 01:20

Beste forummers,

Voor een opdracht moet ik een procesmodel in elkaar zetten bestaande uit vier variabelen. Ik kom er alleen niet uit met de mediator/moderator variabelen.

De casus is kort gesteld als volgt: het aantal patiënten moet terugdringen (uitkomstvariabele), dus er is een campagne opgezet om mensen meer te laten eten en bewegen. Er is ook een controlegroep waarbij geen campagne aan te pas gekomen is. Er worden metingen gedaan naar het eetgedrag en beweeggedrag van de mensen (ook in de controlegroep) en gekeken naar hoeveel patiënten een bepaalde ziekte ontwikkelen.

Ik moet nu aangeven wat de variabelen zijn. Ik snap dat het aantal patiënten de uitkomstvariabele is. Ik snap alleen niet meer of het eet- en beweeggedrag de predictorvariabelen (kunnen) zijn of niet. En mogelijke mediator/moderator worden niet gemeten (?), dus zou ik die zelf moeten verzinnen zonder gegevens uit de casus?

Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik het begrijp. Ik kom er echt niet meer uit, dus ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen. Alvast hartelijk dank! :D

Plaats reactie