is dit niet dezelfde vraag?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
marijkevdvelden
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2020, 11:16

is dit niet dezelfde vraag?

Bericht door marijkevdvelden » 06 feb 2020, 12:19

Hopelijk kan iemand mij het verschil uitleggen tussen beide soorten vragen. Toen ik de eerste vraag ging beantwoorden heb ik dit namelijk op dezelfde manier gedaan als ze bij vraag 2 stellen. Ik doe dus iets niet goed, maar ik zie nu niet wat er mis gaat. Statistiek is nog erg nieuw voor mij, dus houdt daar alsjeblieft rekening mee :mrgreen:

In de casus noemen ze een bepaalde fractie. Dit is toch de kans? met dit getal kan ik werken.
Bij vraag 1 gaat het over een steekproefomvang van 50. Ze vragen om de hoogte van de kans dat er meer als 15 maar minder als 20 hierbij kunnen zitten.
Bij vraag 2 vragen ze echter om voor dezelfde groep de hoogte van de kans te berekenen tussen de 0,3 en de 0,4.

om vraag 1 te kunnen beantwoorden heb ik echter de aantallen van 15 en van 20 al omgevormd naar 0,3 en naar 0,4 toe. Had dit dan niet gemoeten?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: is dit niet dezelfde vraag?

Bericht door arie » 06 feb 2020, 13:51

Hoe luidt de complete vraag/casus precies?

Bijvoorbeeld:
- geven ze bij vraag 1 hoe vaak een eigenschap voorkomt in de populatie (= de totale groep) en moet je een uitspraak doen over de steekproef van 50?
- geven ze bij vraag 2 een aantal (of fractie) met die eigenschap in de steekproef van 50 en moet je dan een uitspraak doen over de totale populatie?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: is dit niet dezelfde vraag?

Bericht door arie » 06 feb 2020, 16:52

De casus is maar heel beperkt.
De casus luidt: "De fractie vwo-leerlingen met scheikunde in het eindexamenpakket bedraagt landelijk 0,36."

Vraag 1:
Er worden willekeurig 50 leerlingen gekozen. Hoe groot is de kans dat hierbij minstens 15, maar hoogstens 20 leerlingen zijn met scheikunde in het pakket?

Vraag 2:
Bereken voor dezelfde steekproef van 50 leerlingen de kans dat de fractie leerlingen met scheikunde in het pakket tussen 0,30 en 0,40 is (u hoeft geen rekening te houden de continuïteitscorrectie).

Dat is inderdaad hetzelfde (tenzij ze bij vraag 1 bedoelen 15 <= x <= 20 (= inclusief de grenzen) en bij vraag 2 bedoelen 15 < x < 20 (zonder de grenzen), maar dat zou flauw zijn).

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat de vraagsteller eigenlijk bedoelt om:
- vraag 1 uit te rekenen met de binomiale verdeling (n=50, p=0.36),
- vraag 2 te benaderen met bijvoorbeeld de normale verdeling (N=50, p=0.36, q=0.64, dus met E[X]=n*p en Var[X]=n*p*q en stddev[X]=wortel(n*p*q)).
Dit laatste zou dan een verklaring zijn voor de opmerking "u hoeft geen rekening te houden de continuïteitscorrectie".

Plaats reactie