Lineaire vergelijkingen
-
- Nieuw lid
Lineaire vergelijkingen
Ik heb een vraag betreft lineaire vergelijkingen voor mijn dochtertje. Ik kom er naar niet uit.
Zie even niet wat ik steeds verkeerd doe. Graag hulp bij twee vergelijkingen; 14-12x=1-5(2x-4)
En 5x-3+8=2-6x
Mijn grote dank alvast
Zie even niet wat ik steeds verkeerd doe. Graag hulp bij twee vergelijkingen; 14-12x=1-5(2x-4)
En 5x-3+8=2-6x
Mijn grote dank alvast
Re: Lineaire vergelijkingen
Hoe ver zijn jullie zelf gekomen?
-
- Nieuw lid
We zijn wel 40 blaadjes verder. Bij een vergelijking; 5x-3x+8=2-6x
Hebben we de volgende berekening gemaakt;
2x+8=2-6x
4x+8=2
4x=10
X=2,5
Ik weet niet of ok is bij controle zijn beide wel 20. Als je ons kunt helpen us mijn dank groot.
Hebben we de volgende berekening gemaakt;
2x+8=2-6x
4x+8=2
4x=10
X=2,5
Ik weet niet of ok is bij controle zijn beide wel 20. Als je ons kunt helpen us mijn dank groot.
-
- Vergevorderde
Begin bij 14-12x=1-5(2x-4) eens met rechts de haakjes weg te werken. De volgende stap is de vergelijking zodanig herschrijven dat alle termen met x links van het gelijkteken komen te staan en de termen zonder x rechts van het gelijkteken.
Bij de tweede vergelijking heb je een fout gemaakt. Links moet geen 4x+8 staan, maar iets anders. Kijk maar eens of je kunt zien wat er dan wel moet staan, en wat dus de gevraagde oplossing is.
Bij de tweede vergelijking heb je een fout gemaakt. Links moet geen 4x+8 staan, maar iets anders. Kijk maar eens of je kunt zien wat er dan wel moet staan, en wat dus de gevraagde oplossing is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Nieuw lid
Dank je wel voor het meedenken. Ik ga kijken of het zo lukt. Hou je op de hoogte

-
- Nieuw lid
Ik ben al weer de hele avond bezig, maar weet niet wat er telkens niet goed gaat. Heb je nog tips
Je hebt zelf al correct gevonden:
2x+8=2-6x
Tel nu links en rechts 6x op (om die -6x rechts weg te werken):
2x+8 + 6x = 2-6x + 6x
De termen -6x en +6x rechts vallen nu tegen elkaar weg (want -6x+6x=0), tel links de 2x en 6x bij elkaar op.
Kom je zo verder?
-
- Nieuw lid
Dank je wel voor je uitleg. Het is zeker gelukt. Ik zie nu wat er steeds mis ging. Top van je!
-
- Vergevorderde
Hoe is het met de vergelijking 4-12x=1-5(2x-4)? Is het je gelukt om daar de oplossing van te vinden?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Nieuw lid
Ja is ook gelukt. Bedankt voor het vragen.