HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Al-Khwarizmi » 30 mar 2014, 18:04

Gegroet allen,


In juni 2013 heb ik mijn havo-diploma behaald, waarna ik een hbo-studie scheikunde ben gaan doen. Al gauw merkte ik dat ik niet echt werd uitgedaagd, maar ik ging ervan uit dat dit te wijten was aan de grote instroom mbo'ers en het niveau na het eerste kwartaal flink omhoog geschroefd zou worden. Helaas was dit niet het geval: inmiddels is de derde periode bijna voorbij en valt het aantal uren dat ik erin moet steken nog ontzettend tegen.

Ik wil geen pedante indruk maken, maar het is erg lastig om je in te zetten voor iets waar de stof zó basaal is dat ik mij er totaal niet in kan verdiepen, desondanks sta ik een 7,8 gemiddeld: Wat niet schitterend is, maar het is vooral te wijten aan de vele verslagen die steevast met 7's beoordeeld worden. Schriftelijke tentamens beslaan 20 punten van het curriculum, de rest bestaan uit projecten waar je met 2 of meer aan het werk bent en waarin geen onderscheid wordt gemaakt in cijfers *zucht*.

Uiteindelijk heb ik besloten mijzelf erin te verdiepen, en eventueel een andere keuze te maken. Ik was immers slechts 16 toen ik moest kiezen voor een studie, en de keuze viel juist op scheikunde omdat ik hoorde dat dit een van de moeilijkere hbo-studies was(/is?). Om mij te kunnen oriënteren op alle disciplines die mij enigszins interesseerden, heb ik besloten mij in te schrijven voor de staatsexamens vwo in de vakken: Nederlands, Engels, Biologie, Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde. Naast mijn hbo-studie heb ik mij dus hier mee bezig gehouden.

Hieruit kwam iets geks rollen, ik begon wiskunde (ironisch, het vak waar ik het meest tegenop keek om mij op voor te bereiden) steeds leuker en interessanter worden, terwijl ik op havo het vak met een 5,4 heb afgerond. Na twee maanden had ik de vier Getal en Ruimte boeken rigoureus doorgewerkt waarna ik snakte naar meer. Ik heb goedkoop een tweedehands Calculusboek kunnen aanschaffen wat in het curriculum van studenten aan de TU/d wordt gebruikt en ben daaruit gaan werken, waar ik nog dagelijks mee bezig ben. Natuurkunde heb ik mij al langere tijd in geïnteresseerd, alleen heb ik het nooit overwogen als studie door het hoog wiskundegehalte, maar nu ik een heel ander beeld heb van wiskunde, ben ik aan het heroverwegen. Op een aantal universiteiten wordt een dubbele propedeuse aangeboden, waar na het eerste jaar de keuze gemaakt kan worden. Alleen ben ik bang dat ik mijzelf nu te hoog inschat en/of dat de mannetjes die de inschrijvingen doorlezen mij niet serieus nemen (wat niet totaal onbegrijpelijk is :D).


Zouden 6 deelcertificaten behaald door zelfstudie (t.o.v. de 8 vakken die studenten die regulier middelbaar onderwijs hebben gevolgd in zijn geëxamineerd) en een hbo-propedeuse scheikunde van motivatie en discipline getuigen? Op eender wijze om zo iemand toe te laten tot een dubbele propedeuse Na/Wi?

Of getuigt het juist van hoogmoed en zouden ze me zo de berg afrollen :D ?

Heel erg bedankt voor het lezen en mijn excuses voor de lange post.

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Looptvast » 22 apr 2014, 12:03

Je situatie is herkenbaar. Om je vraag te beantwoorden: het getuigt in mijn ogen zeer zeker van voldoende motivatie en discipline. Maar wanneer je je aanmeldt voor een dubbele bachelor Wi/Na, of wat voor bachelor dan ook, dan kijken ze allereerst puur naar of dat je het nodige niveau beheerst. En dit moet je ook kunnen aantonen. VWO deelcertificaten zijn dan ideaal, maar mocht je deze niet hebben dan zijn er ook toetsen die je kunt maken. Enige vereiste is wel dat je of een HBO propedeuse hebt, of 21+ bent. Maar ik neem aan dat jij je propedeuse wel gaat halen dit jaar?

Stel dat je komend jaar wilt beginnen met Wi/Na, dan zou ik niet te lang wachten met je aan te melden, je moet namelijk uiterlijk 1 mei op studielink ingeschreven staan.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben.. Je zegt dat je Getal en Ruimte in twee maanden hebt afgerond. Maar ben je wel van plan je nog verder te verdiepen in de stof en deze te herhalen? Herhaling en verdieping is essentieel, de opdrachten bij een toets of examen zijn namelijk van een hoger niveau en vragen meer inzicht.

Ik zou overigens niet bang zijn voor wat die mannetjes denken, maar ik zou ook niet verwachten dat ze je ooit de berg af zullen rollen (zoals in films gebeurt..). Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ze erg vriendelijk zijn, maar ze kijken puur naar het bewijs dat je levert.

Heb je al een specifieke universiteit in gedachten? Misschien loop ik je komend jaar wel tegen het lijf. :wink:

Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Al-Khwarizmi » 02 mei 2014, 15:00

Oops, late reactie. Excuses.

De propedeuse haal ik naar verwachting over anderhalve maand. Ik heb er bij nader inzien voor gekozen om me alleen voor Wiskunde aan te melden, indien het goed gaat, kan ik nog altijd Natuurkunde erbij doen in het tweede studiejaar. Toch uit vrees dat het op hoogmoed zou lijken als ik me voor twee studies aanmeldde. In Juni krijg ik ook het besluit van de toelatingscommissie te horen, misschien kan ik alsnog N. erbij nemen voor het studiejaar begint.

Momenteel ben ik vooral bezig met herhaling en verdiepen, wel via andere methoden. Getal en Ruimte schiet tekort op het gebied van Meetkundige bewijzen, daar is toch een leraar voor vereist. Bij gebrek hieraan gebruik ik alle middelen die ik heb (internet, oude examens, oude dictaten die te vinden zijn).

Ik ga naar de UL, waar studeer jij/ga je studeren en hoeveelste jaars ben je?

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Looptvast » 04 mei 2014, 15:09

Ik heb mij ook aangemeld bij UL, ook voor de bachelor wiskunde. Ik heb in juni een wiskunde toets op eindexamen niveau, en wordt toegelaten als ik deze met een voldoende afrond. Ik merk zelf ook dat Getal en Ruimte inderdaad tekort schiet op het gebied van meetkunde, vind ik ook het pittigst van alles.. Gelukkig is er inderdaad het internet.

Je hoeft je overigens niet voor natuurkunde aan te melden om komend jaar natuurkunde erbij te nemen. Wanneer je een bachelor natuurkunde, wiskunde, of sterrenkunde volgt kun je alle vakken van die drie bachelors in het propedeusejaar volgen zonder overlapping. Dus je kunt alle natuurkunde vakken gewoon volgen, en in het tweede jaar doorgaan met wi/na.

Ik neem aan dat wanneer je een voldoende haalt voor het staatsexamen wiskunde, je per definitie bent toegelaten? Als ze moeilijk doen, moet je gewoon even contact opnemen met de studiebegeleider, hij doet namelijk niet zo moeilijk.

Succes in ieder geval met je examen!

Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Al-Khwarizmi » 04 mei 2014, 20:17

Oh gaaf, dan zien we elkaar waarschijnlijk bij aanvang van het jaar.
Ik neem aan dat wanneer je een voldoende haalt voor het staatsexamen wiskunde, je per definitie bent toegelaten? Als ze moeilijk doen, moet je gewoon even contact opnemen met de studiebegeleider, hij doet namelijk niet zo moeilijk.
Klopt, ik vermoed dat het examen niet echt een probleem gaat vormen. Jij doet CD vermoed ik?

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Looptvast » 05 mei 2014, 20:55

Al-Khwarizmi schreef:Oh gaaf, dan zien we elkaar waarschijnlijk bij aanvang van het jaar.
Ik neem aan dat wanneer je een voldoende haalt voor het staatsexamen wiskunde, je per definitie bent toegelaten? Als ze moeilijk doen, moet je gewoon even contact opnemen met de studiebegeleider, hij doet namelijk niet zo moeilijk.
Klopt, ik vermoed dat het examen niet echt een probleem gaat vormen. Jij doet CD vermoed ik?
Yes, ik heb geen vwo diploma of propedeuse. Wens mij dan maar succes, ik ga het wel nodig hebben haha. Ik heb nog maar 4 weken om 7 hoofdstukken af te ronden en mij te verdiepen.. Wordt dus erg krap. :shock:

Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Al-Khwarizmi » 06 mei 2014, 16:08

Looptvast schreef:
Al-Khwarizmi schreef:Oh gaaf, dan zien we elkaar waarschijnlijk bij aanvang van het jaar.
Ik neem aan dat wanneer je een voldoende haalt voor het staatsexamen wiskunde, je per definitie bent toegelaten? Als ze moeilijk doen, moet je gewoon even contact opnemen met de studiebegeleider, hij doet namelijk niet zo moeilijk.
Klopt, ik vermoed dat het examen niet echt een probleem gaat vormen. Jij doet CD vermoed ik?
Yes, ik heb geen vwo diploma of propedeuse. Wens mij dan maar succes, ik ga het wel nodig hebben haha. Ik heb nog maar 4 weken om 7 hoofdstukken af te ronden en mij te verdiepen.. Wordt dus erg krap. :shock:

Oei, dat gaat pittig worden. Ik heb het idee dat differentiaalrekening (basis van calculus) het grootste deel vormt van het examen. En meetkunde natuurlijk, maar dat is echt zwaar zonder docent :shock:. Ben je al bekend met differentialen en integralen opstellen? Zo ja, dan heb je genoeg tijd. Verder nog wat algebraïsche vaardigheden oppoetsen en examens oefenen.

Wat is jouw vooropleiding/schoolverleden? Ik heb het idee dat ik nu een strijd voer op twee fronten en het zou me niks verbazen als tijdens de examens m'n gemiddelde afzakt naar een 6,5 (nog 13 punten trouwens :mrgreen: !)

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Looptvast » 06 mei 2014, 18:54

Maar veel meer hoef je niet te doen toch, nu dat je alle hoofdstukken hebt afgerond? Of struikel je over meetkunde? :o

Ik ben van vwo > havo > vmbo > havo. Maar ik heb al die jaren eigenlijk nooit iets gedaan, en voor mijn gevoel helemaal niets geleerd (ben uiteindelijk ook gezakt). Maar op zich ga ik vrij snel door de stof heen, gezien de omstandigheden (geen docent + voorkennis). Differentiaal- en integraalrekening heb ik nu net gehad (op de tweede afgeleide na, dat moet nog komen). Dat was goed te doen. Meetkunde heb ik overgeslagen, daar begin ik morgen aan.. :shock: Als ik daar doorheen kom, dan moet het goed komen. Alleen nog even m'n algebraïsche vaardigheden oppoetsen inderdaad (maar daar wijden ze een heel hoofdstuk aan, dus ook dat moet goed komen). En ik heb de examenbundel wiskunde B in huis gehaald om alles nog verder uit te diepen. Is een aanrader overigens, mocht je deze nog niet hebben. Opdrachten worden gerangschikt op onderwerp en er staan tips en uitwerkingen bij.

Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

Re: HBO naar dubbele propedeuse: Te hoog gegrepen?

Bericht door Al-Khwarizmi » 07 mei 2014, 05:44

Ik heb de opgaven aan het begin van het boek al gemaakt, het enige waar ik nog vast loop is meetkunde. Het vereist denk ik gewoon een vorm van denken die je makkelijker afgaat met een docent erbij. De hele examens gaan me best goed af, alleen krijg ik vaak maar 1 of 2 punten op de vlakke meetkunde vragen. Een 10 halen zit er dus niet in voor mij :mrgreen:

Plaats reactie