Grip en frustratie

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Bliman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2015, 19:14

Grip en frustratie

Bericht door Bliman » 08 mar 2015, 19:41

Hallo iedereen,
Ik ben nu 37 jaar en heb Beroepsonderwijs (Hotel)in België gevold op school. Zoals je al kunt raden was het vak wiskunde van een zeer laag niveau.
Nu wil ik mijn niveau van wiskunde al een tijd serieus opschroeven (liefst tot universitair niveau maar niet van een wiskundige richting, eerder richting chemie).
Hiervoor heb ik al een paar boeken gekocht, waarvan het laatste het "basisboek wiskunde" van Jan van de Craats.
Nu zit ik halverwege dit boek en na enig worstelen met oefeningen en opzoekwerk op sites zoals hier heb ik tot nu toe alles kunnen oplossen.
Maar het probleem is dat ik voel dat ik geen greep krijg op de leerstof , eerder lijk ik te kijken hoe de oplosmethode is en de oefeningen zo oplos.
Ik kan er als het ware niet mee spelen, Ik leid gewoon de methode van oplossen af uit de uitleg of van sites.
Maar ik kom zelf zelden tot een helder zicht hoe alles precies in elkaar zit.
Ik kom telkens ook vast te zitten in elk boek omdat ik geen zicht of greep krijg op wiskunde.
Nu is mijn vraag of er andere mensen zijn die dit herkennen en hebben kunnen oplossen :mrgreen: (of is het kwestie van blijven oefenen, of misschien gewoon niet slim genoeg).
En of er misschien betere boeken zijn waardoor ik een beter beeld op wiskunde krijg?
Zoals deze
http://www.aspeditions.be/nl-be/book/WI ... rissen.htm
Alvast bedankt
Mvg
Manuel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Grip en frustratie

Bericht door SafeX » 09 mar 2015, 13:05

Deze opgaven zijn bedoeld om met lettertjes te kunnen werken en zijn absoluut nodig om de 'wiskundetaal' te kunnen lezen ...

Roy8888
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 701
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:36

Re: Grip en frustratie

Bericht door Roy8888 » 09 mar 2015, 19:10

Ik doe zelf hbo werktuigbouwkunde en wij gebruikten dat boek van Jan vd Craats ook. Persoonlijk vind ik dat een verschrikkelijk boek. Weinig tot geen voorbeelden en alleen formele wiskundige uitleg ( op zich wel goed als je wat verder bent). Vind dat boek meer iets als naslagwerk.

Ikzelf gebruik "calculus early transcendentals". Geweldig boek. Van het eerste hoofdstuk het werken met functies en grafieken, tot differentieren, integreren etc. Heel compleet met heel veel uitleg, voorbeelden, afleiden van formules en bewijzen van formules en stellingen. Ze beginnen helemaal vanaf het begin en daardoor zie je ook waar alles vandaan komt. Heel goed voor het begrijpen van de stof ( waar je proble zat). Heel geschikt voor zelfstudie. Wel engels, maar door de vele plaatjes en voorbeelden heel goed te volgen. Ook veel praktijkvoorbeelden uit engineering en chemievraagstukken.

Rober a adams heeft ook een soortgelijk boek "calculus a complete course". Kijk maar eens op internet

Daarnaast merk ik zelf wel dat je gewoon heel veel moet oefenen. Wat ook wel wil helpen is als je veel algebraische opgaven maakt (dus niet met getallen maar met letters). Bij dit soort opgaven wordt je vaak gedwongen om het goed te begrijpen, en de kans dat je per ongeluk op de goede waarde uitkom is heel klein. Wat ik ook vaak doe is gewoon over het wiskundeforum scrollen en opgaven bekijken en die zelf proberen te maken. Samen met het boek heb je dan een breed assortiment aan opgaven om het maar zo te noemen.

Succes ermee!

Bliman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2015, 19:14

Re: Grip en frustratie

Bericht door Bliman » 10 mar 2015, 00:50

Eerst, bedankt beide voor het antwoord.
Ik zal zeker eens naar de boeken zoeken.
Om mijn punt nog een beetje duidelijker te maken.
Ik ben er zeker van dat ik uiteindelijk wel het boek van Jan vd Craats uit zal krijgen.
Maar het probleem is dat ik denk dat ik er niet zoveel uit zal leren.
Je kan het een beetje vergelijken met een kookboek.
Stel je neemt een recept uit een kookboek en je volgt het stap voor stap. Je kan dan wel het gerecht gemaakt hebben maar je weet niet waarom je de dingen deed je volgde gewoon de instructies van het boek.
Zo voel ik me dus ook als ik het boek gebruik ik krijg geen voeling voor de materie (alhoewel ik de oefeningen kan maken).
Bedankt
Mvg
Manuel

Roy8888
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 701
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:36

Re: Grip en frustratie

Bericht door Roy8888 » 10 mar 2015, 08:35

Ik denk dat als je echt wilt begrijpen hoe de theorie van die opgaven in elkaar zit en waar het allemaal candaan komt je een veel uitgebreider boek nodig hebt dan dat van van de Craats. Er zijn overigens tal van goede wiskude boeken die deze stof diepgaand behandelen en dan als voorbeeld de twee die ik noemde.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Grip en frustratie

Bericht door SafeX » 10 mar 2015, 08:59

Bliman schreef:Je kan het een beetje vergelijken met een kookboek.
Stel je neemt een recept uit een kookboek en je volgt het stap voor stap. Je kan dan wel het gerecht gemaakt hebben maar je weet niet waarom je de dingen deed je volgde gewoon de instructies van het boek.
Geef vb van een aantal opgaven ...

Bliman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2015, 19:14

Re: Grip en frustratie

Bericht door Bliman » 11 mar 2015, 01:49

Ok vandaag was ik bv bezig in het basisboek wiskunde Blz 116-117.
en oefening 15.15
"Hieronder zijn telkens een punt A en een vlak α gegeven. Bepaal een vergelijking van het vlak door A evenwijdig aan α."
Ik kijk dan naar de tekst er naast en daar staat "Twee verschillende vlakken zijn of evenwijdig , of ze snijden elkaar in een lijn. Als ze evenwijdig zijn, is dat direct aan de vergelijkingen te zien, want dan zijn de normaalvectoren een veelvoud van elkaar;"
Dan kijk ik terug naar de oefening bv
c. A=(1,2,-1), α : -2x+3y-z=2
Ik probeer dan een paar dingen uit maar uiteindelijk kom ik er niet uit.
En dan kijk ik rond op internet en dan vind ik dit en dan word alles duidelijk en simpel(voor deze oefening).
http://www.math.ucla.edu/~ronmiech/Calc ... 17_25.html
En zo is het min of meer altijd gegaan met dit boek.
Maar ik voel dat ik op deze manier geen voeling krijg met de materie en dat alle gedeeltes die op elkaar opvolgen losse stukken blijven. Zo zal ik volgende keer als ik een blad krijg waar een opdracht op staat niet dadelijk een duidelijk beeld van het probleem kunnen maken en zodoende ook niet op een oplossing kunnen komen.
Alvast bedankt.
Mvg
Manuel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Grip en frustratie

Bericht door SafeX » 11 mar 2015, 10:44

Bliman schreef:"Twee verschillende vlakken zijn of evenwijdig , of ze snijden elkaar in een lijn. Als ze evenwijdig zijn, is dat direct aan de vergelijkingen te zien, want dan zijn de normaalvectoren een veelvoud van elkaar;"
Dan kijk ik terug naar de oefening bv
c. A=(1,2,-1), α : -2x+3y-z=2
is dat direct aan de vergelijkingen te zien, want dan zijn de normaalvectoren een veelvoud van elkaar;"
Dus de verg moet van de vorm -2x+3y-z=k (k nog nader te bepalen). Eens?

Maar nu kom je met meetkunde ...

Zijn er nog andere opgaven ...

Bliman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2015, 19:14

Re: Grip en frustratie

Bericht door Bliman » 12 mar 2015, 02:26

Dit was gewoon om een voorbeeld te geven.
Zoals je allicht wel weet gaat het boek basisboek wiskunde over verscheidene takken van de wiskunde die je enigszins voorbereiden op de universiteit of de hoge school.
Dus niet gefocust op de chemie.
Ik zal nog een laatste poging wagen om het uit te leggen.
Stel je krijgt een opdracht om een ingewikkeld vraagstuk op te lossen.
Hiervoor heb je kennis nodig van verscheidene takken van de wiskunde.
Daarvoor moet je natuurlijk die wiskunde kennen, akkoord?
Maar die persoon moet ook kunnen zien wat er voor nodig is om dat vraagstuk op te lossen.
Dat zien daar heb ik het grootste probleem mee.
Ik kan dus een rij oefeningen maken zoals hierboven door met behulp van eerst naar de link te kijken.
Maar stel dat je dit in een oefening giet en dan zal ik niet gemakkelijk van stap A naar stap B en zo verder kunnen gaan.
Om het mooi te zeggen ik ben slecht in deductie waardoor ik geen goed beeld krijg van het probleem waardoor ik dan ook verkeerde conclusies trek of helemaal niet verder kan.
Misschien is hier een methode voor , of is het een kwestie van oefenen?
Zou je bv de onderste oefening kunnen maken zonder eerst naar de link te kijken of enkel naar de uitleg te kijken, ik zou bv niet op die methode om het uit te rekenen komen?
Misschien is dit een beperking van mijn slimmigheid en dan mag je dat ook zeggen als dit bij u toen je dit voor het eerst zag meteen op die methode kwam;
Om het simpel te zeggen. Stel dat het vraagstuk uit meerdere delen bestaat dan is het voor mij zelden duidelijk waar te beginnen, maar vraag je me om een oefening te maken waar je duidelijk laat zien welke formules achter elkaar moeten gebruikt worden dan zal de kans veel groter worden dat dit gaat.
Misschien ligt dit aan het gebrek aan analytisch denken , en daarom vraag ik of er wiskundige boeken zijn die me daar bij zouden kunnen helpen waardoor je al de kennis die je vergaard ook effectief ingezet kunnen worden.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is? :)
Mvg
Manuel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Grip en frustratie

Bericht door SafeX » 12 mar 2015, 13:18

Bliman schreef: Dat zien daar heb ik het grootste probleem mee.
Dat 'zien' kan alleen maar als je de wiskunde als gereedschap paraat hebt en dat laatste is het doel van het boek van v.d. Craats ...

Plaats reactie