"From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
DocOddball
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2015, 19:34

"From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door DocOddball » 31 mar 2015, 21:01

Hallo beste mensen,

Mijn naam is Charon, ben 18 jaar en ben een van jullie Belgische zuiderburen. :wink:

Voor het probleem een beetje te verstaan moet ik even mijn schoolcarrière uitleggen.


Toen mijn vader overleed in 2008 kwam ik in een zware depressie terecht van ongeveer 3 jaar, aangezien dat geen enkele publieke school mij wou aannemen na mijn depressie moest ik zowel als verplicht in het privé onderwijs moest gaan tot wanneer ik voor het "Deeltijds onderwijs*" kon gaan.


Ik heb dus voor binnen een paar jaar een hogeschool op het oog waar het volgende boek "Wiskunde voor multimedia" wordt gegeven in het eerste semester, ik heb dit boek ook aangeschaft voor in geval van referentie.


Nu is het probleem dat ik helemaal niets versta uit dit boek.

Voor een idee te geven over de inhoud van het boek zal ik de link toevoegen naar de uitgever en de hoofdstukken van het boek op te noemen.

http://www.lannoo.be/wiskunde-voor-multimedia

1. Instapwiskunde
2. Stelsels
3. Goniometrie
4. Functies
5. De gulden snede
6. Coördinaatsystemen
7. Vectoren
8. Parameters
9. Botsingsdetectie
10. Matrices
11. Lineaire transformaties
12. Getaluitbreiding
13. Bézier krommen



Het zou misschien wel gemakkelijk zijn om aan te nemen dat we van het eerste middelbaar "starten" en zo de "pakketen" van leerstof opbouwen naar de leerstof die in dit boek staat, zodat ik "mijn" niveau er kan in vinden en van daar kan verder bouwen

Als iemand mij hier bij kan helpen dan ben ik die persoon zeer dankbaar!

Mvg,

Charon.


TL:DR; ik wil proberen mijn leerachterstand in te halen zodat ik binnen een paar jaar naar de hogeschool te gaan, maar ik weet NIET wat de voorbereidende leerstof is.
*Deeltijds onderwijs: Is een studierichting waar men zowel deeltijds werkt/studeert.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door SafeX » 01 apr 2015, 10:06

Heb je ook problemen met 1. instapwiskunde ...

DocOddball
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2015, 19:34

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door DocOddball » 01 apr 2015, 11:58

Hallo SafeX!

Bedankt voor je tijd te nemen om mij te helpen met mijn moeilijke situatie,

Hoofdstuk 1 bestaat uit de volgende subdivisies.

1.1 Letter rekenen (Reële getallen & Reële veeltermen)

1.2 Vergelijkingen met één onbekende (Lineaire vergelijkingen & Kwadratische vergelijkingen)

1.3 Reflectie


Voor zover dat ik zelf heb gezien qua leerstof versta ik het letter rekenen voor een zeer klein deel.

Bijvoorbeeld: Door een video te zien op Wezoozacademy versta wel de verzamelingen van reële getallen en het nut van letter rekenen (omdat men een variabel getal aan een letter kan hangen).

Maar aan de andere kant heb ik nog nooit les op school gekregen over de vierkantswortel (de hoofdbewerkingen komen ook voor in deel 1.1)



Ik vermoed dat we kunnen aannemen dat ik een "volledige leek" ben qua op het vlak van wiskunde,

Ik heb ook van mijn wiskunde leerkracht op school vernomen dat dit op het niveau van ASO valt.
Jullie zullen waarschijnlijk deze onderwijsrichting beter kennen onder de naam VWO (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door SafeX » 01 apr 2015, 12:54

Het is noodzakelijk dat je kunt 'letter'rekenen en dat is dan de instap in jouw boek ...
Misschien dat dit niet voldoende oefenstof bevat!

DocOddball
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2015, 19:34

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door DocOddball » 01 apr 2015, 13:19

Is er een bepaald niveau dat je kan aanduiden uit het regulier onderwijs waar dit voor de eerste keer voorkomt?

(e.g HAVO/VWO 1ste/2de/3de graad?)

Dan kan ik eens zien of dat ik mijn kennis kan opbouwen vanaf een bepaalde graad/leerjaar kan opbouwen.

sebuts
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 sep 2013, 19:45

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door sebuts » 01 apr 2015, 13:59

3de klas vwo ongeveer, misschien kun je basisboek wiskunde van craats kopen, daar de eerste 6 hoofdstukken van doornemen en aanvullen met wikipedia en Khan Academy.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door SafeX » 01 apr 2015, 14:06

DocOddball schreef:Is er een bepaald niveau dat je kan aanduiden uit het regulier onderwijs waar dit voor de eerste keer voorkomt?

(e.g HAVO/VWO 1ste/2de/3de graad?)

Dan kan ik eens zien of dat ik mijn kennis kan opbouwen vanaf een bepaalde graad/leerjaar kan opbouwen.
Letterrekenen wordt ruwweg in de eerste 2 leerjaren (voorbereidend onderwijs) opgebouwd.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door David » 01 apr 2015, 15:57

Charon schreef:Als iemand mij hier bij kan helpen dan ben ik die persoon zeer dankbaar!
Wat voor hulp zoek je eventueel, naast de nu geboden hulp, nog meer? Uitleg over opgaven? Inhoudelijke hulp bij opgaven? Iets anders?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

DocOddball
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2015, 19:34

Re: "From Zero to Hero": Voorbereiding wiskunde Hogeschool

Bericht door DocOddball » 01 apr 2015, 16:39

Wat voor hulp zoek je eventueel, naast de nu geboden hulp, nog meer? Uitleg over opgaven? Inhoudelijke hulp bij opgaven? Iets anders?
Voor nu ga ik het houden bij de leerstof zelf, maar als ik enige problemen tegenkom zal ik zeker niet twijfelen om raad te vragen op dit forum!

Edit: Nogmaals bedankt voor de mensen die op deze thread posten, en daarmee mij terug op het juiste pad zetten!

Plaats reactie