Overzicht kwijt, algebra 1 dummies workbook; (2,4), included,

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
pizzakruimels
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2023, 18:55

Overzicht kwijt, algebra 1 dummies workbook; (2,4), included,

Bericht door pizzakruimels » 12 feb 2023, 19:22

Bij hoofdstuk 15 in het werkboek algebra 1 van dummies, wordt het probleem moeilijk (voor mij). Ik ben zo een half uur bezig met worstelen ermee. Kost een hoop van me, en vraag mij af of dit anders kan. Ik verlies het overzicht en weet niet waar ik moet beginnen, om het probleem op te lossen.

Het heeft met 2<x<4 en (2,4] te maken. Met het +oneindig symbol of -oneindig symbol. En wat maakt dat een getal included is? Er staat dat ik (-00,13] moet vertalen naar de getallen lijn. -00 = no end number. Maar het gaat niet verder dan 13. 13 is het eind getal; is 13 dan included? Dus dan hoort 13 tussen de [] te staan en niet tussen ().

Zo heb ik al vaker meegemaakt, dat ik er niet uitkom en de hele tijd loop te zoeken naar een definitie van een term. Of de stappen, om het probleem op te lossen. Daarom twijfel ik ook sterk aan het dummie workbook. Mij is verteld dat ik moet gaan voor één boek waar alles over algebra instaat, en dan in het engels geschreven. Wat is jullie mening daarover? Wat is een overzichtelijk boek?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3909
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Overzicht kwijt, algebra 1 dummies workbook; (2,4), included,

Bericht door arie » 12 feb 2023, 20:29

Bij gesloten (closed) intervallen behoren de eindpunten WEL tot het interval (included = inclusief het eindpunt):
x∈[a, b] komt overeen met a ≤ x ≤ b: dus a kleiner of gelijk aan x, en x kleiner of gelijk aan b

Bij open intervallen behoren de eindpunten NIET tot het interval:
x∈(a, b) komt overeen met a < x < b: dus a kleiner dan x, en x kleiner dan b

Evenzo geldt voor half-open intervallen:
x∈(a, b] komt overeen met a < x ≤ b: dus a kleiner dan x, en x kleiner of gelijk aan b
x∈[a, b) komt overeen met a ≤ x < b: dus a kleiner of gelijk aan x, en x kleiner dan b

Min en plus oneindig zijn altijd open grenzen van het interval
(er bestaat immers geen kleinste en ook geen grootste getal):
x∈(-∞, a] komt overeen met x ≤ a: dus x kleiner of gelijk aan a
x∈(-∞, a) komt overeen met x < a: dus x kleiner dan a
x∈[a, ∞) komt overeen met x ≥ a: dus x groter of gelijk aan a
x∈(a, ∞) komt overeen met x > a: dus x groter dan a

Wellicht heb je ook iets aan deze wiki-pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Interval_(mathematics)

Kom je hiermee verder?

pizzakruimels
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2023, 18:55

Re: Overzicht kwijt, algebra 1 dummies workbook; (2,4), included,

Bericht door pizzakruimels » 27 feb 2023, 17:34

ja, ik heb hem door. 8) 8) 8)

Plaats reactie