Welke wiskunde boeken?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Welke wiskunde boeken?

Bericht door Kelvin24 » 14 apr 2013, 00:03

Beste allen,

Ik ben van plan om op een universiteit te gaan studeren in de economische richting. Ik moet daarvoor wiskunde A of B kennen.

Ik moet voor de toelating een examen afleggen. Ik wil mij naast voorbereiden op de examen ook op de opleiding zelf. Ik vind het laatste het belangrijkst, omdat ik dan veel beter voorbereid ben op de wiskunde en statistiek.

Ik wil me daarom in wiskunde B verdiepen op vwo eindexamenniveau. Ik heb boeken hiervoor gevonden als basisboek wiskunde.

Hebben jullie suggesties of boeken die jullie mij kunnen aanbevelen die ik kan gebruiken(geschikt voor zelfstudie)?



Alvast enorm bedankt en ik hoop op veel reacties.




Kelvin24

Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

Re: Welke wiskunde boeken?

Bericht door Al-Khwarizmi » 05 mei 2014, 07:00

Ik heb boeken hiervoor gevonden als basisboek wiskunde.
Het boek van Van de Craats is geen leerboek, het is meer een opfriscursus en oefenboek voor mensen die de stof al wel eens eerder hebben gezien. Helaas wordt het boek ook nog wel eens gebruikt door mensen die de stof niet eerder hebben gezien. Ik zou het boek niet aanraden als je een wiskunde deficiëntie weg wil werken. Overigens vind ik het niet echt een 'leerboek', de opbouw is daar niet geschikt voor.

Ik heb zelf o.a. gebruik gemaakt van de spijkers, dit is een reeks van 7 boekjes die zelfstandig door te werken zijn. Je zult wel bij deel 1 moeten beginnen bij rekenen en formules om uiteindelijk door te werken t/m het 7e deel. Er staat zo'n 10-20 uur per boekje.

http://www.epsilon-uitgaven.nl/spijkers.php

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: Welke wiskunde boeken?

Bericht door Looptvast » 05 mei 2014, 21:06

Is het een toets op eindexamenniveau? Zo ja, dan zou ik juist niet voor de Spijkers gaan, ik heb ze zelf ook en ik vind ze daarvoor veel te beknopt. Ik zou eerder gaan voor de methode Getal en Ruimte, deze vind je tweedehands makkelijk op het internet, en de uitwerkingen kun je gratis online downloaden. Daarnaast zou ik ook eerder gaan voor de wiskunde A toets, aan wiskunde B heb je namelijk vrij weinig als je economie gaat studeren. Wiskunde B bestaat vooral uit analyse en meetkunde, terwijl wiskunde A statistiek behandelt. Wiskunde A is ook veel makkelijker. Waarom meer moeite steken in iets dat je straks toch niet nodig hebt? In ieder geval succes ermee!

Al-Khwarizmi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2014, 17:23

Re: Welke wiskunde boeken?

Bericht door Al-Khwarizmi » 06 mei 2014, 16:24

Is het een toets op eindexamenniveau? Zo ja, dan zou ik juist niet voor de Spijkers gaan, ik heb ze zelf ook en ik vind ze daarvoor veel te beknopt. Ik zou eerder gaan voor de methode Getal en Ruimte, deze vind je tweedehands makkelijk op het internet, en de uitwerkingen kun je gratis online downloaden.
Ik neem aan dat TS van plan is dit jaar nog de Wiskunde B toets af te leggen. In die korte tijd is G&R niet door te werken, vandaar mijn advies de spijkers door te werken. Ervan uitgaande dat TS een degelijke wiskundige basis heeft gelegd op het HBO natuurlijk.


Looptvast schreef:Daarnaast zou ik ook eerder gaan voor de wiskunde A toets, aan wiskunde B heb je namelijk vrij weinig als je economie gaat studeren. Wiskunde B bestaat vooral uit analyse en meetkunde, terwijl wiskunde A statistiek behandelt. Wiskunde A is ook veel makkelijker. Waarom meer moeite steken in iets dat je straks toch niet nodig hebt? In ieder geval succes ermee!

Met alle respect, maar dit is de meest wijdverspreide leugen over het verschil tussen wiskunde A en B. Economische studies op het WO vereisen vaardigheden die niet door wisA behandeld worden, studenten die wiskunde B op vwo gedaan hebben hebben gemiddeld meer studiesucces. Heel het Wiskunde A examen kan op een grafisch rekenmachientje gemaakt worden, geen afbreuk aan de prestatie van leerlingen die dat niet doen, uiteraard. Leerlingen worden door de voorlichters van de EUR aangeraden wiskunde B te kiezen, omdat dat je stukken beter op de studie voorbereidt. Alle leerlingen met een <7,5 op wiskunde A worden verplicht een wiskundecursus in de zomervakantie te volgen. Neem contact op met de studie-adviseur indien je twijfelt over je keuze.

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: Welke wiskunde boeken?

Bericht door Looptvast » 06 mei 2014, 19:20

Het begrijpen van wiskunde B zal je zeker beter van te pas komen, maar dan zou ik toch alsnog voor de wiskunde A toets gaan, gezien deze makkelijker is. Ik neem aan dat je prioriteit allereerst ligt bij het halen van de toets? Daarna kun je je alsnog voorbereiden op de opleiding. Maar dan zou ik kiezen voor het eerste deel van Getal en Ruimte wiskunde D, hierin komt combinatoriek, kansrekening, kansverdeling en de normale verdeling aan bod. Lijkt mij een betere voorbereiding op een economische opleiding, en het niveau ligt net zo hoog als dat van wiskunde B (of hoger/lager, afhankelijk van waar je goed in bent). Ik heb het boek zelf ook, je komt er ook doorheen zonder kennis van wiskunde B.

Plaats reactie