Cijfermatige logica of Data onzin?

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
namliam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2013, 16:14

Cijfermatige logica of Data onzin?

Bericht door namliam » 17 dec 2013, 17:01

Ik heb een 'uitdaging' waarvan ik me afvraag of dit wiskundig te verklaren is of dat er iets met de data aan de hand is....

Ik heb een hele bak met gegevens, waarbij het aantal fouten per 10 minuten interval wordt vastgelegd voor een 6 uur periode.... Elke 10 minuten worden er een willekeurig aantal fouten gerapporteerd. Al deze rapportjes worden opgeteld naar uren en per uur weer gedeeld op aantal fouten per uur. Er kunnen per 6 uur period 1 rapportje zijn of 6, of 36 en alles er tussenin.
Waarbij dus 36 volledig 6 uur is, en 6 rapportjes samen 1 uur is... maar dat hoeft niet exact 1 uur achter elkaar te zijn. dus bv van 1:00 tot 1:10, van 1:40 tot 2:00, van 2:30 tot 3:00 zijn 6 van die rapportjes.

Bijgesloten vindt je een lijst met het aantal keer dat een aantal fouten per 10 minuten voorkomen. Nou had ik een soort gelijdelijke schaal verwacht waarbij er onder 0,25 zo goed als niks bestond (waarbij ik 0 zelf buiten beschouwing laat waar er enorm veel van zijn), dan een opbouw naar een piek op 0.75 tot 1 fout per uur die dan exponentieel afglijdt, jullie weten wel hoe dat er uit ziet....
80% van alle metingen zijn foutloos
Van de resterende 20% is er
74% 1 fout
18% 2 fout
4.3% 3 fout
1.5% 4 fout
0.6% 5 fout
Laat 2% over voor 6 fouten en meer zie bijgeloten bestand voor details (2% van 20% dus 0,2% van de originele metingen)

Wat ik in de werkelijke krijg is *enorme* pieken op 0.33, 0.5, 0.67, 0.75, 1 , 1.2 en 2 fouten per uur.... op de mooie delingen en verre van een "min of meer" gladde exponentie grafiek.

Ik hoop dat er wat knappe koppen zijn die mij via de statistiek kunnnen aantonen of juist ontkrachten.... Is dit een patroon wat je normaliter zou kunnen verwachten, is dit inherent aan de manier van meten?

Plaats reactie