wij zijn een grafisch bureau en hanteren momenteel volgende tarieven:
prijs a3 kopie vanaf 1 tot en met 9 stuks: 1,65 euro
prijs a3 kopie vanaf 10 tot en met 99 stuks: 1,24 euro
prijs a3 kopie vanaf 100 tot en met 499 stuks: 0,83euro
prijs a3 kopie vanaf 500 tot en met 999 stuks: 0,66 euro
prijs a3 kopie vanaf 1000 tot en met 1999 stuks: 0,41 euro
prijs a3 kopie vanaf 2000 stuks: 0,33 euro
Deze tarieven zijn jaren terug beetje te willekeurig gekozen geweest, waardoor je met het probleem zit dat vb
9 kopies duurder zijn dan 10 kopies
9 kopies kost: 14,85 euro
10 kopies kost: 12, 04 euro
Is er een formule die tarieven kan bereken zodat dit niet meer kan voorvallen?
formule gezocht
Re: formule gezocht
Een grafiek van de huidige tarieven, waarbij
x-as = aantal, y-as = totale prijs:
De prijs-sprongen tussen de tariefgroepen zijn het probleem.
Die zijn met de huidige methode niet goed te voorkomen, bijvoorbeeld:
als 1000 kopieen meer moeten kosten dan 999 kopieen,
dan moet 1000*prijs(tariefgroep 1000) > 999*0.66
ofwel
prijs(tariefgroep 1000) > 999*0.66/1000 = 0.999*0.66 = 0.65934
en dit is nauwelijks goedkoper dan 0.66 per kopie.
Je kan dit oplossen door een continue functie te zoeken die de huidige tarieven benadert,
bijvoorbeeld:
waarbij
p = totale prijs
n = aantal
Voor bijvoorbeeld n=100 kopieen wordt de prijs dan:
In blauw de grafiek van deze functie:
Een nadeel is dat dergelijke functies lastig te vinden en aan te passen zijn (bovenstaande is nog een vrij eenvoudige functie).
Bovendien is de prijsstelling voor de klanten niet echt super duidelijk.
Een andere oplossing is om net als nu al het geval is de aantallen n in te delen in een aantal groepen, voor de groepsgrenzen de prijzen te bepalen (rode punten in onderstaande grafiek), en de opeenvolgende punten door lijnstukken te verbinden (rood):
De prijzen tussen deze punten bepaal je dan door:
ofwel
Voorbeeld:
Als jullie definieren (de keuze hiervan is vrij aan jullie, afhankelijk van economische factoren zoals kosten, concurrentie aspecten etc.):
Tussen 500 en 1000 kopieen vinden we:
dus
De prijs voor 700 kopieen is nu dus 180 + 0.34*700 = 418 euro.
Als we bovenstaande uitwerken voor alle groepen, dan vinden we:
De groepen sluiten zo mooi op elkaar aan.
Bijvoorbeeld:
1000 kopieen volgens de groep 500..1000: prijs = 180 + 0.34*1000 = 520
1000 kopieen volgens de groep 1000..2000: prijs = 240 + 0.28*1000 = 520
x-as = aantal, y-as = totale prijs:
De prijs-sprongen tussen de tariefgroepen zijn het probleem.
Die zijn met de huidige methode niet goed te voorkomen, bijvoorbeeld:
als 1000 kopieen meer moeten kosten dan 999 kopieen,
dan moet 1000*prijs(tariefgroep 1000) > 999*0.66
ofwel
prijs(tariefgroep 1000) > 999*0.66/1000 = 0.999*0.66 = 0.65934
en dit is nauwelijks goedkoper dan 0.66 per kopie.
Je kan dit oplossen door een continue functie te zoeken die de huidige tarieven benadert,
bijvoorbeeld:
waarbij
p = totale prijs
n = aantal
Voor bijvoorbeeld n=100 kopieen wordt de prijs dan:
In blauw de grafiek van deze functie:
Een nadeel is dat dergelijke functies lastig te vinden en aan te passen zijn (bovenstaande is nog een vrij eenvoudige functie).
Bovendien is de prijsstelling voor de klanten niet echt super duidelijk.
Een andere oplossing is om net als nu al het geval is de aantallen n in te delen in een aantal groepen, voor de groepsgrenzen de prijzen te bepalen (rode punten in onderstaande grafiek), en de opeenvolgende punten door lijnstukken te verbinden (rood):
De prijzen tussen deze punten bepaal je dan door:
ofwel
Voorbeeld:
Als jullie definieren (de keuze hiervan is vrij aan jullie, afhankelijk van economische factoren zoals kosten, concurrentie aspecten etc.):
Code: Selecteer alles
n p dus p/n =
0 0 nvt
10 15 1.50
100 100 1.00
500 350 0.70
1000 520 0.52
2000 800 0.40
4000 1350 0.34
dus
De prijs voor 700 kopieen is nu dus 180 + 0.34*700 = 418 euro.
Als we bovenstaande uitwerken voor alle groepen, dan vinden we:
Code: Selecteer alles
n p
0..10 p = 1.50*n
10..100 p = 5.5556 + 0.9444*n
100..500 p = 37.50 + 0.625*n
500..1000 p = 180 + 0.34*n
1000..2000 p = 240 + 0.28*n
2000..4000 p = 250 + 0.275*n
Bijvoorbeeld:
1000 kopieen volgens de groep 500..1000: prijs = 180 + 0.34*1000 = 520
1000 kopieen volgens de groep 1000..2000: prijs = 240 + 0.28*1000 = 520