debiet water zwemvijver

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
rudi d.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2020, 17:10

debiet water zwemvijver

Bericht door rudi d. » 11 okt 2020, 17:28

Ik heb een wiskundige vraag, ik ga me zelf een zwemvijver bouwen.
Het zwem- en moerasgedeelte heeft een inhoud van 20.000 liter. Dit zou om de 4 uur moeten rondgepompt worden, dus kom ik op 5.000 liter per uur. Dit water gaat via gravity naar een filter, daarna doet een vijverpomp het verdere werk om het grof gezuiverde water naar het moerasgedeelte te stuwen waar de bacteriën het water verder zuiveren. De filter heeft een zelfregelend vlotterschot als er teveel water toekomt dat de pomp moet verzetten, of bij defect van de pomp. Maximum flow van de filter is 12.000l/uur
Nu het wiskundige, de filter heeft 2 aansluitingen van 110mm, maar ik ga met 3 leidingen toekomen. Die 2 aansluitingen ga ik gebruiken voor de bodemputten, maar ik plaats nog een extra skimmer die de bladeren van het oppervlaktewater opvangt. Die leiding gaat ook naar de filter waar ik die extra aansluiting wil maken. Is dit te berekenen hoe groot deze leiding maximum mag zijn, ideaal zou 50mm zijn maar ik weet niet of dit voldoende is. Of mag ik vlak voor de ingang een Y-stuk plaatsen zodat ik geen extra aansluiting moet maken.

Plaats reactie