Optimale gebiedsindeling

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
E10
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2022, 21:30

Optimale gebiedsindeling

Bericht door E10 » 01 apr 2022, 21:47

Hallo, kan iemand me op weg helpen met het volgende probleem:

- Zo'n 100.000 werkenden in een sector in Nederland werken verspreid over zo'n 1.000 locaties.
- Van elke werkende is het woonadres bekend en van de werklocaties eveneens.
- Op basis daarvan is locatie op de kaart en afstand woon-werk te bepalen.
- Het is zaak om tot een optimale gebiedsindeling te komen van bijv. 20 of 40 regio's/rayons.
- Het optimum is bereikt wanneer een zo groot mogelijke proportie werkenden in dezelfde regio werken en wonen.

Is het mogelijk om tot zo'n indeling te komen? Zijn er bij voorbaat heel veel mogelijke optimale oplossingen of is dat op voorhand niet te zeggen? Zijn er oplossingen voor dit type problemen bekend? Is het mogelijk de oplossing te programmeren, bij voorkeur in R?

Alvast dank voor jullie aandacht en tijd!

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Optimale gebiedsindeling

Bericht door arie » 02 apr 2022, 09:48

Zoek eens op "clustering line segments" of "grouping line segments".
(noot: er zullen een aantal resultaten tussen zitten die clusteren op richting, maar die kan je overslaan: wel nuttig voor beeldherkenning, maar niet voor jouw probleem).

Je kan ook voor elk individu het middelpunt nemen tussen woon- en werk-locatie, dan reduceer je het probleem tot groeperen/clusteren van punten, waar nog veel meer literatuur over te vinden is.
Je kan kijken wat dit voor resultaten oplevert (als de bulk van de personen een korte woon-werk-afstand heeft, kan je hiermee al goede resultaten verwachten).

E10
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2022, 21:30

Re: Optimale gebiedsindeling

Bericht door E10 » 03 apr 2022, 11:07

Beste Arie,

Dank voor je antwoord. Ik ga eerst aan de slag met het berekenen van een middelpunt tussen de woon- en werklocatie van elke werkende. Ik ben bezig om data te simuleren - bij de feitelijke data kan ik pas later - en ga dan kijken wat clustering van die data in R oplevert. Dat zal ik hier terugkoppelen.

Plaats reactie