momenteel zit ik met 2 grote vergelijkingen en 2 onbekende. Dit moet op te lossen zijn. Echter krijg ik een negatief getal onder mijn wortel en betwijfel ik of ik het goed doe.
Het onderwerp: Een rechthoekige beton doorsnede belast met een normaalkracht (N) en buigend moment (M).
De vergelijkingen zijn
en
De enige onbekende hierin zijn epsilon_L en epsilon_R
b=breedte doorsnede (mm)
h=hoogte doorsnede (mm)
epsilon_L=rek linkerzijde (-)
epsilon_R=rek rechterzijde (-)
Ec=Elasticiteitmodulus beton (N/mm²)
Es=Elasticiteitsmodulus staal(N/mm²)
alpha=vorm factor voor beton, omdat het spanningsfiguur géén rechthoek is. als 0 > epsilon_L > -0,00175 dan is alpha altijd 0,5. (-)
Beta=vorm factor voor beton, omdat het spanningsfiguur géén rechthoek is. als 0 > epsilon_L > -0,00175 dan is beta altijd 1/3. (-)
Asi=oppervlakte van één wapeningsstaaf (mm²)
xsi=afstand rand beton tot hart staaf (gemeten over hoogte h) (mm)
N=Normaalkracht (N)
M=Buigendmoment (Nmm)
De formule voor Normaalkracht is het "makkelijkste" oplossen. Om het in wolframalpha op te lossen heb ik de grootheden wel vervangen door 1 letter,
b=B
h=H
epsilon_L=C
epsilon_R=D
Ec=E
Es=F
alpha=A
Asi=W
xsi=Z
N=N
Ook heb ik het sommatie teken weggehaald.... Mag dat? Deze voeg ik later zelf toe om het deel voor Asi*xsi weer goed te hebben.
De uitkomst voor D (epsilon_R)
https://www.wolframalpha.com/input?i=so ... %3DN+for+D
Note: dit is de makkelijkste formule, dus als voorbeeld gebruikt hieronder.
De uitkomst voor C (epsilon_L)
https://www.wolframalpha.com/input?i=so ... %3DN+for+C
Nu het probleem:
De waarden waar ik mee begin zijn:
b=200
h=608
epsilon_L=-0,00175 (om de formule voor epsilon_R als voorbeeld te gebruiken) = C
Ec=10.000
Es=210.000
alpha=0,5
Asi=314 (staaf diameter 20mm)
xsi=4 staven met x=50 en 4 staven met x=558
N=-500
Onder het wortelteken staat nu (zie oplossingen van wolframalpha)
alle waarden zijn positief en omdat er staat -4*... EN E en F de elasticiteitsmodulus zijn (=hoge waarden) wordt het antwoord onder het wortelteken altijd negatief.... en hier loop ik vast.
Misschien ben ik een verkeerd pad ingeslagen om dit op te lossen
Misschien is de vergelijking niet op te lossen zonder toepassing van complexe getallen (en dat gaat mij echt te ver in mijn huidige kennis)
Of zie ik iets anders over het hoofd?
anders software dan Excel en Wolframalpha heb ik niet om mij te ondersteunen.
Wie kan mij hiermee (verder) helpen?
Groet,
KFS.