Hallo, wilwelietsleren
Re: Hallo, wilwelietsleren
Beste David,
Ik heb hier een vergelijking en nu is het zo, misschien een stomme vraag, maar hoe moet je deze oplossen wanneer deze tussen haakjes staan ik kan het nergens vinden in de boeken daar er altijd een getal erbuiten staat dus ik zou niet weten hoe ik de haakjes weg moet werken!! (x-3)(x+5)=(x-1)(x+6)
ook deze is voor mij ingewikkeld..
(x-3)(x+5)=(-x-1)(x+6) in twee decimalen.
Help, hopelijk weet er iemand raad..
Alvast bedankt.
Groetjes Janneke84
Ik heb hier een vergelijking en nu is het zo, misschien een stomme vraag, maar hoe moet je deze oplossen wanneer deze tussen haakjes staan ik kan het nergens vinden in de boeken daar er altijd een getal erbuiten staat dus ik zou niet weten hoe ik de haakjes weg moet werken!! (x-3)(x+5)=(x-1)(x+6)
ook deze is voor mij ingewikkeld..
(x-3)(x+5)=(-x-1)(x+6) in twee decimalen.
Help, hopelijk weet er iemand raad..
Alvast bedankt.
Groetjes Janneke84
Re: Hallo, wilwelietsleren
Ik neem aan dat je het niet echt wil begrijpen, want je denkt niet mee ...
Re: Hallo, wilwelietsleren
jawel ik denk en denk al dagen!! check mijn bericht!SafeX schreef:Ik neem aan dat je het niet echt wil begrijpen, want je denkt niet mee ...
Re: Hallo, wilwelietsleren
Maar je geeft geen antwoord op m'n vragen ...
Zijn die vragen te dom of te moeilijk?
Op dit forum proberen we de opgaven niet voor te kauwen. maar je zover te helpen dat je het probleem ook in een andere opgave op kan lossen ...
Maar dit is zo elementair (basic) dat ik eigenlijk niet begrijp dat dit niet eerder voorgekomen is ...
Ok voor deze keer (a+b)(p+q)=ap+aq+bp+bq
Zijn die vragen te dom of te moeilijk?
Op dit forum proberen we de opgaven niet voor te kauwen. maar je zover te helpen dat je het probleem ook in een andere opgave op kan lossen ...
Maar dit is zo elementair (basic) dat ik eigenlijk niet begrijp dat dit niet eerder voorgekomen is ...
Ok voor deze keer (a+b)(p+q)=ap+aq+bp+bq
Re: Hallo, wilwelietsleren
Super hier zocht ik naar..SafeX schreef:Maar dit is zo elementair (basic) dat ik eigenlijk niet begrijp dat dit niet eerder voorgekomen is ...
Ok voor deze keer (a+b)(p+q)=ap+aq+bp+bq
Ik ben een leek met NHA VWO WI cursus waar dit niet instaat.. lekker dus! Mooi even andere boeken bij kopen dan! Dus het is behoorlijk ingewikkeld! zoals je kan zien in mijn laatste reactie..
Re: Hallo, wilwelietsleren
Ga nu maar even verder ...
Bovendien is het de bedoeling dat je dit niet alleen weet maar ook begrijpt!!!
Bovendien is het de bedoeling dat je dit niet alleen weet maar ook begrijpt!!!
Re: Hallo, wilwelietsleren
Beste Janneke,
Je zei in je vraag dat je niet wist hoe je haakjes moet wegwerken.
Waarom Google je niet even 'haakjes wegwerken'?? Google kan dat nl. net zo goed als SafeX!!
Dan had je de vgl. al uitgewerkt (mits je + en - snapt?). En als je dan niet snapt WAAROM dat zo is, DAN is het de moment om het aan SafeX, David,... te vragen!
Want zoals je hierboven kan zien geven ze je de pap niet in de mond en ik ben daar blij om!
Het kostte me een paar minuten om de vgl. hierboven op te lossen maar het kostte me uuren (nouja geen uuren maar toch lang) vooraleer ik het 'zag' en begreep!
Ik wil je de goede raad geven, jongmens, om niet zoals ik te doen en wiskunde 'vervelend' te vinden - het is geweldig en ons brein kan het - ons brein is het enige wat we hebben... Jij kan het en als je het NU doet hoef je tegen je 40ste niet meer te grienen op dit forum zoals ik nu moet doen.
Ik wacht op; (x-3)*(x-5) = (-x-1)*(x+6)
Komaan, Janneke, we gaan hand in hand!
Dauda
Je zei in je vraag dat je niet wist hoe je haakjes moet wegwerken.
Waarom Google je niet even 'haakjes wegwerken'?? Google kan dat nl. net zo goed als SafeX!!
Dan had je de vgl. al uitgewerkt (mits je + en - snapt?). En als je dan niet snapt WAAROM dat zo is, DAN is het de moment om het aan SafeX, David,... te vragen!
Want zoals je hierboven kan zien geven ze je de pap niet in de mond en ik ben daar blij om!
Het kostte me een paar minuten om de vgl. hierboven op te lossen maar het kostte me uuren (nouja geen uuren maar toch lang) vooraleer ik het 'zag' en begreep!
Ik wil je de goede raad geven, jongmens, om niet zoals ik te doen en wiskunde 'vervelend' te vinden - het is geweldig en ons brein kan het - ons brein is het enige wat we hebben... Jij kan het en als je het NU doet hoef je tegen je 40ste niet meer te grienen op dit forum zoals ik nu moet doen.
Ik wacht op; (x-3)*(x-5) = (-x-1)*(x+6)
Komaan, Janneke, we gaan hand in hand!
Dauda
Re: Hallo, wilwelietsleren
Excuus voor een late reactie.
Of ook voor de haakjes;
Dit is een weiland. De zijden van het weiland zijn (a + b) en (c + d)
Dus, met de oppervlakte van een weiland is de oppervlakte (a + b)(c + d)
De oppervlakte kan ook worden omschreven door de oppervlakten van de 4 kleinere weilanden op te tellen.
Linksboven: a * c = ac
Rechtsboven: a * d = ad
Linksonder: b * c = bc
Rechtsonder: b * d = bd
Opgeteld: ac + ad + bc + bd
Dus (a + b)(c + d) = ac + ad + bc + bd
Lukt het je zo de haakjes weg te werken?
Voor de vergelijking dan; je kan bijv. de abc toepassen, of verschil, delen door 2 en dan verschil van kwadaten.
a^2 - b^2 = (a + b)(a - b)
Zie net tutorial van SafeX. Het weiland kan je ook als visuele ondersteuning gebruiken voor zijn methode.
Of ook voor de haakjes;
Dit is een weiland. De zijden van het weiland zijn (a + b) en (c + d)
Dus, met de oppervlakte van een weiland is de oppervlakte (a + b)(c + d)
De oppervlakte kan ook worden omschreven door de oppervlakten van de 4 kleinere weilanden op te tellen.
Linksboven: a * c = ac
Rechtsboven: a * d = ad
Linksonder: b * c = bc
Rechtsonder: b * d = bd
Opgeteld: ac + ad + bc + bd
Dus (a + b)(c + d) = ac + ad + bc + bd
Lukt het je zo de haakjes weg te werken?
Voor de vergelijking dan; je kan bijv. de abc toepassen, of verschil, delen door 2 en dan verschil van kwadaten.
a^2 - b^2 = (a + b)(a - b)
Zie net tutorial van SafeX. Het weiland kan je ook als visuele ondersteuning gebruiken voor zijn methode.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Hallo, wilwelietsleren
Bemoedigende reactie ... , misschien dat J hierop ingaat.Dauda schreef:
Het kostte me een paar minuten om de vgl. hierboven op te lossen maar het kostte me uuren (nouja geen uuren maar toch lang) vooraleer ik het 'zag' en begreep!
Ik wil je de goede raad geven, jongmens, om niet zoals ik te doen en wiskunde 'vervelend' te vinden - het is geweldig en ons brein kan het - ons brein is het enige wat we hebben... Jij kan het en als je het NU doet hoef je tegen je 40ste niet meer te grienen op dit forum zoals ik nu moet doen.
Komaan, Janneke, we gaan hand in hand!
Dauda
Wat heb je hier al opgeschreven ...Ik wacht op; (x-3)*(x-5) = (-x-1)*(x+6)
Wat levert vragen op?
Inmiddels heb ik in Tutorials "Met haakjes werken" opgenomen.
Daaraan voorafgaand is "Termen en factoren" (ook in Tutorials) aan te bevelen.
Re: Hallo, wilwelietsleren
Hallo, iedereen!
Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde". Oeff...
't Was me wat! Ik haalde op het toegangsexamen 64% maar eigenlijk moest ik 75% behalen om zonder discussie of deliberatie door te mogen.. Ze hielden er rekening mee dat het voor mij echt lang geleden was en ik de wiskundetaal ondertussen nooit gebruikte - m'n fouten waren dom; vergissingen met + en - maarja, ik had net af en wou nakijken en 10 sec. later moest ik afgeven..
Maargoed, ik kreeg op de verdediging van m'n test een extra vraag en wist deze moeiteloos op te lossen;
Vx over Vx over Vx = ? Sorry maar ik weet niet op de laptop hoe je 'vierkantswortel' schrijft maar het streepje rechts van de 1e V gaat dus over de 2 andere 'V van x' en het streepje van de 2de over de 3de - snap je me? Dus de vierkantswortel van x van de vierkantswortel van x van de vierkantswortel van x = ?
De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht
En het mens was verbaasd en zei dat ik toch wel wat van wiskunde snap 'ZEI ZE' maar ik snap er echt niks van - dit zat in m'n achterhoofd en ik snap niet wat ik doe...
Kan iemand me uitleggen wat ik deed?? Adhv een voorbeeld ofzo?
Ik haat mijn 'papegaaientaal'
Dank en groeten, David
Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde". Oeff...
't Was me wat! Ik haalde op het toegangsexamen 64% maar eigenlijk moest ik 75% behalen om zonder discussie of deliberatie door te mogen.. Ze hielden er rekening mee dat het voor mij echt lang geleden was en ik de wiskundetaal ondertussen nooit gebruikte - m'n fouten waren dom; vergissingen met + en - maarja, ik had net af en wou nakijken en 10 sec. later moest ik afgeven..
Maargoed, ik kreeg op de verdediging van m'n test een extra vraag en wist deze moeiteloos op te lossen;
Vx over Vx over Vx = ? Sorry maar ik weet niet op de laptop hoe je 'vierkantswortel' schrijft maar het streepje rechts van de 1e V gaat dus over de 2 andere 'V van x' en het streepje van de 2de over de 3de - snap je me? Dus de vierkantswortel van x van de vierkantswortel van x van de vierkantswortel van x = ?
De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht
En het mens was verbaasd en zei dat ik toch wel wat van wiskunde snap 'ZEI ZE' maar ik snap er echt niks van - dit zat in m'n achterhoofd en ik snap niet wat ik doe...
Kan iemand me uitleggen wat ik deed?? Adhv een voorbeeld ofzo?
Ik haat mijn 'papegaaientaal'
Dank en groeten, David
Re: Hallo, wilwelietsleren
Gefeliciteerd!David schreef:Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde".
Weet niet zeker, bedoel je:David schreef:snap je me?
Code: Selecteer alles
[tex]\sqrt{x \sqrt{x \sqrt{x}}}[/tex]
Snap je dit deel?David schreef:De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht
Vereenvoudig eens wat tussen de haakjes staat om te beginnen.
Daar begin je met herschrijven. Kan je dat schrijven als macht van x?
Dit is een goede oefening om verschillende rekenregels toe te passen. Welke ken je al?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Hallo, wilwelietsleren
David schreef:Gefeliciteerd!David schreef:Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde".
Weet niet zeker, bedoel je:David schreef:snap je me?
Ja, dit is wat ik bedoel!Code: Selecteer alles
[tex]\sqrt{x \sqrt{x \sqrt{x}}}[/tex]
Snap je dit deel?David schreef:De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht
Vereenvoudig eens wat tussen de haakjes staat om te beginnen.
Daar begin je met herschrijven. Kan je dat schrijven als macht van x?
Oh nee - dit is x . x ?
Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktijk!
Dit is een goede oefening om verschillende rekenregels toe te passen. Welke ken je al?
Ja, ik zeg; Hallo Meneer Van Dale Onder Andere... Haakjes, Machten, Vermenigvuldigen en Delen en tenslotte Optellen en Aftrekken.
Ik snap echter niet wat dit voor nut heeft in de praktijk en dat is mijn vraag eigenlijk..
Re: Hallo, wilwelietsleren
Gelukkig, gaan we daarmee verder.David schreef:Ja, dit is wat ik bedoel!
Hoe weet je welke exponenten je optelt? In de praktijk kan je worteltrekken bijvoorbeeld gebruiken om de zijde van een vierkant te berekenen als de oppervlakte gegeven is. Er wordt van je verwacht dat je verschillende vaardigheden opdoet om die later toe te passen. Bijvoorbeeld in de financiële rekenkunde.David schreef:Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktij!
Je weet al dat . Wat is dan de exponent in ?
Lastig? Kies bijvoorbeeld x=4 en/of 9 en/of 16 en/of..
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Hallo, wilwelietsleren
Is dus tot de 3de?? Want x.x.x = x tot de 3de?David schreef:Gelukkig, gaan we daarmee verder.David schreef:Ja, dit is wat ik bedoel!
Hoe weet je welke exponenten je optelt? In de praktijk kan je worteltrekken bijvoorbeeld gebruiken om de zijde van een vierkant te berekenen als de oppervlakte gegeven is. Er wordt van je verwacht dat je verschillende vaardigheden opdoet om die later toe te passen. Bijvoorbeeld in de financiële rekenkunde.David schreef:Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktij!
Je weet al dat . Wat is dan de exponent in ?
Lastig? Kies bijvoorbeeld x=4 en/of 9 en/of 16 en/of..
Re: Hallo, wilwelietsleren
Eigenlijk niet.
Dan zou zijn.
Ofwel . Maar dat is niet zo voor x ongelijk aan 0 en 1.
Probeer eens een willekeurige andere waarde.
Je gaf al aan dat je exponenten op moet tellen. Wanneer moet dat? Geef eventueel aan met een voorbeeld.
Dan zou zijn.
Ofwel . Maar dat is niet zo voor x ongelijk aan 0 en 1.
Probeer eens een willekeurige andere waarde.
Je gaf al aan dat je exponenten op moet tellen. Wanneer moet dat? Geef eventueel aan met een voorbeeld.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)