Afstand tussen punten

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Anuki
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2010, 06:51

Afstand tussen punten

Bericht door Anuki » 20 mar 2012, 14:13

Gegeven een willekeurig punt met coördinaten . Vervolgens verschuif ik dit punt door een straal r te kiezen en een hoek die afkomstig is uit een uniforme verdeling over het interval .

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om wanneer ik tweemaal op willekeurige wijze een hoek kies, het mogelijk is om de verwachte afstand tussen beide resulterende nieuwe punten te bepalen. Ik was er zelfs reeds als volgt aan begonnen.

punt 1:
punt 2:

dan is d(punt 1, punt2) gelijk aan












Ik denk dat de volgende stappen er uit bestaan om theta_1 en theta_2 als toevalsvariabelen uit de uniforme verdeling te zien, en dan gewoon de verwachte waarden te nemen van de laatste regel. Ik denk dat als ik weet wat de verwachte waarde is van het verschil tussen twee uniform verdeelde toevalsvariabelen, ik dit gewoon kan invullen bij de hoek voor de cosinus en dit zou dan het resultaat moeten leveren, maar ik weet niet hoe ik dit moet doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes
Laatst gewijzigd door Anuki op 20 mar 2012, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Afstand tussen punten

Bericht door Sjoerd Job » 20 mar 2012, 15:01

Een aantal dingen die je kan opmerken.

- Ten eerste doet de waarde van (x,y) er al niet toe, zoals je al merkt.
- Ten tweede doet eigenlijk maar een van de twee hoeken er toe.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Afstand tussen punten

Bericht door wnvl » 20 mar 2012, 19:54

Anuki schreef:Ik denk dat als ik weet wat de verwachte waarde is van het verschil tussen twee uniform verdeelde toevalsvariabelen, ik dit gewoon kan invullen bij de hoek voor de cosinus en dit zou dan het resultaat moeten leveren, maar ik weet niet hoe ik dit moet doen.
Nee , dit klopt niet.




Zoals Sjoerd eigenlijk al aangaf kan je bovendien gelijk aan nul stellen omdat alleen het verschil tussen beide hoeken relevant is.

Anuki
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2010, 06:51

Re: Afstand tussen punten

Bericht door Anuki » 22 mar 2012, 08:45

Bedoel je dat ik eigenlijk een hoek definieer?

Maar dan weet ik nog steeds niet hoe het verder moet. Als ik het goed heb is de verwachte waarde van het verschil tussen twee toevalsvariabelen uit dezelfde verdeling gelijk aan nul:



maar is dit niet de verwachte waarde waar ik naar op zoek ben, aangezien er nog een functie toegepast wordt op het verschil tussen beide toevalsvariabelen, dus ben ik op zoek naar

,

waarbij een toevalsvariabele is bepaald door het verschil tussen de twee toevalsvariabelen en

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Afstand tussen punten

Bericht door wnvl » 22 mar 2012, 20:54

Wat je nodig hebt is de pdf (waarschijnlijkheidsdichtheidsfunctie) van

met

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Afstand tussen punten

Bericht door wnvl » 22 mar 2012, 20:56

De verwachte afstand wordt nu ...



Kan je dit uitrekenen?

Anuki
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2010, 06:51

Re: Afstand tussen punten

Bericht door Anuki » 23 mar 2012, 08:31

Hey,

Bedankt voor de tip. Ik moet mijn technieken voor integratierekenen nog wel eens snel herhalen maar ik denk dat ik er zo verder wel kom. Ik zet het hier wel op als ik het gevonden heb, en moest het niet lukken dan laat ik ook wel iets weten.

Alvast bedankt!

Plaats reactie