juiste graden/hoek weten?

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
BAMJW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2011, 02:45

juiste graden/hoek weten?

Bericht door BAMJW » 30 mar 2012, 01:26

Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem dus ik heb een kamer waar er bovenop een dak komt. De kamer is 3 meter breed of lang hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

Er moet een helling zijn van 1 a 2 percent per meter om het water af te laten.

We nemen nu 1 procent dus de ene muur staat 3 centimeter lager dan de andere muur.
Nu moet er en balk worden geplaatst boven op de muren(begin van het dak) maar er moet een hoek worden afgesneden van de balk aan het hoogste muur want liefst moet de balk mooi aansluiten met de muur. Wat is de formule om deze te berekenen?

ik dank jullie wiskundige knobbels :)

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: juiste graden/hoek weten?

Bericht door wnvl » 30 mar 2012, 03:24

De helling van het dak is dus Arctg(0.01)=0.57 graden.
Maar ik ben niet zeker dat dit het antwoord op je vraag is.

Het is me immers niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "een hoek worden afgesneden van de balk aan het hoogste muur want liefst moet de balk mooi aansluiten met de muur." Misschien dat het voor iemand anders duidelijk is, of mocht je een schets hebben...

BAMJW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2011, 02:45

Re: juiste graden/hoek weten?

Bericht door BAMJW » 30 mar 2012, 10:15

hallo,

bedankt om te reageren. ik heb iets gemaakt in paint maar kan die niet toevoegen ik heb alle extensies geprobeerd maar niets. die neemt geen jpeg , png , gif, en bmp en tiff is te groot das 3 mb. dus ik weet nie hoe ik jullie kan tonen wat ik bedoel. ik ga het nog eens proberen goed uit te leggen.

dus beeld u in 2 muren links en rechts de rechtse muur moet 3 centimeter hoger staan dan de links zodat als je er een balk legt die de 2 met elkaar verbinden dus horizontaal moet die een helling hebben van 1 centimeter met meter en de kamer is 3 meter dus moet die 3 centimeter lager staan aan de linkse muur tegenover de rechtse.

maar de balk is dus 5 centimeter en het hoogste rechtse punt van de balk moet gelijk komen met het hoogste punt van de rechts muur en van zelfde met de linkse muur. dus bij allebei de uiteindes van de balk moet er een stukje onder een hoek worden afgesneden zodat die balk mooi aansluit met de muur( geen ruimte tussen de balk en de muur.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: juiste graden/hoek weten?

Bericht door wnvl » 30 mar 2012, 10:28

BAMJW schreef:hallo,

bedankt om te reageren. ik heb iets gemaakt in paint maar kan die niet toevoegen ik heb alle extensies geprobeerd maar niets. die neemt geen jpeg , png , gif, en bmp en tiff is te groot das 3 mb. dus ik weet nie hoe ik jullie kan tonen wat ik bedoel. ik ga het nog eens proberen goed uit te leggen.

dus beeld u in 2 muren links en rechts de rechtse muur moet 3 centimeter hoger staan dan de links zodat als je er een balk legt die de 2 met elkaar verbinden dus horizontaal moet die een helling hebben van 1 centimeter met meter en de kamer is 3 meter dus moet die 3 centimeter lager staan aan de linkse muur tegenover de rechtse.

maar de balk is dus 5 centimeter en het hoogste rechtse punt van de balk moet gelijk komen met het hoogste punt van de rechts muur en van zelfde met de linkse muur. dus bij allebei de uiteindes van de balk moet er een stukje onder een hoek worden afgesneden zodat die balk mooi aansluit met de muur( geen ruimte tussen de balk en de muur.
Ik snap het, denk ik.

Dit verandert niets aan het antwoord, dat blijft Arctg(0.01)=0.57 graden. Deze hoek is echter zo klein dat het volgens mij in de praktijk niet nodig is om er iets af te zagen.

Je kan de afbeelding opladen via http://afbeeldingenuploaden.nl/ en dan een link plaatsen.

BAMJW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2011, 02:45

Re: juiste graden/hoek weten?

Bericht door BAMJW » 30 mar 2012, 10:33

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uplo ... 6balk2.jpg

oke thnx. 0.57 lijkt echt weinig ik hoop da ik dit mij lukt om te snijden dus elke kant van de balk 0.57 graden eraf doen en da past perfect dan moet die balk welke afstand hebben? als de afstand tussen de muur 3 meter is moet de balk nie een beetje groter zijn?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: juiste graden/hoek weten?

Bericht door wnvl » 30 mar 2012, 10:42

Afbeelding


BAMJW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2011, 02:45

Re: juiste graden/hoek weten?

Bericht door BAMJW » 30 mar 2012, 11:14

OKE je bent enorm bedankt.

Plaats reactie