Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haakjes
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Niet echt,
(a-1)^2(a+2)-(a-1)(a+2)^2 bijvoorbeeld.
(a-1)^2(a+2)-(a-1)(a+2)^2 bijvoorbeeld.
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Hoeveel termen zie je?Sertovic schreef:Niet echt,
(a-1)^2(a+2)-(a-1)(a+2)^2 bijvoorbeeld.
Welke factoren bevat de eerste term?
Misschien is het verstandig in Tutorials: Termen en factoren te lezen:
http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=5492
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
2 TermenSafeX schreef:Hoeveel termen zie je?Sertovic schreef:Niet echt,
(a-1)^2(a+2)-(a-1)(a+2)^2 bijvoorbeeld.
Welke factoren bevat de eerste term?
a-1, a-1 en a+2
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Mooi, maar ik zou zeggen twee factoren a-1 en één factor a+2
Verder:
Wat is de tweede term? Wat zijn de factoren?
Bevatten de beide termen gemeenschappelijke factoren? Zo ja, haal deze factoren buiten haakjes ...
Tenslotte, dit is de procedure die je steeds moet volgen!
Verder:
Wat is de tweede term? Wat zijn de factoren?
Bevatten de beide termen gemeenschappelijke factoren? Zo ja, haal deze factoren buiten haakjes ...
Tenslotte, dit is de procedure die je steeds moet volgen!
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
één factor a-1 en twee factoren a+2.SafeX schreef:Verder:Sertovic schreef:Niet echt,
(a-1)^2(a+2)-(a-1)(a+2)^2 bijvoorbeeld.
Wat is de tweede term? Wat zijn de factoren?
Bevatten de beide termen gemeenschappelijke factoren? Zo ja, haal deze factoren buiten haakjes ...
Tenslotte, dit is de procedure die je steeds moet volgen!
voor de eerste term was het: twee factoren a-1 en één factor a+2
Factoren a-1 en a+2 zijn gemeenschappelijk. Er zijn in beide termen samen 3 factoren van a-1 en 3 factoren a+2. Neem je slechts 2 daarvan om buiten haakjes te halen? En hoe precies?
Bedankt voor je geduld.
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Tweede term: -(a-1)(a+2)^2Sertovic schreef: één factor a-1 en twee factoren a+2.
voor de eerste term was het: twee factoren a-1 en één factor a+2
Factoren a-1 en a+2 zijn gemeenschappelijk.
Dit is belangrijk, buiten haakjes: (...)(...)[ 1e 2e]Factoren a-1 en a+2 zijn gemeenschappelijk.
1e: wat houdt je over van de eerste term
2e: wat houdt je over van de eerste term
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
(a-1)(a+2)[a-1, -1, a+2]SafeX schreef:Dit is belangrijk, buiten haakjes: (...)(...)[ 1e 2e]Factoren a-1 en a+2 zijn gemeenschappelijk.
1e: wat houdt je over van de eerste term
2e: wat houdt je over van de eerste term
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Dit ziet er vreemd uit, waarom komma's ...Sertovic schreef: (a-1)(a+2)[a-1, -1, a+2]
Wat denk je van:
(a-1)(a+2)[1.(a-1)-1.(a+2)]
Wat staat er nu tussen, dwz vereenvoudig, [ ... ]. Noteer wel het totale resultaat ...
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
(a-1)(a+2)[1.(a-1)-1.(a+2)] = (a-1)(a+2)[a-1-a-2] bedoel je dat?SafeX schreef:Dit ziet er vreemd uit, waarom komma's ...Sertovic schreef: (a-1)(a+2)[a-1, -1, a+2]
Wat denk je van:
(a-1)(a+2)[1.(a-1)-1.(a+2)]
Wat staat er nu tussen, dwz vereenvoudig, [ ... ]. Noteer wel het totale resultaat ...
Ik ben een beetje in de war, ook omdat ik naar het antwoordenboekje heb gekeken voor hulp (2a+1)(a-1)(a+2)..
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Wat zou ik anders bedoelen ... ?Sertovic schreef: (a-1)(a+2)[1.(a-1)-1.(a+2)] = (a-1)(a+2)[a-1-a-2] bedoel je dat?
Kan je verder vereenvoudigen (en de [] vervangen door ())
Vraag: waarom (denk je) gebruikte ik [] ipv ().
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
(a-1)(a+2)(-a-3)SafeX schreef:Wat zou ik anders bedoelen ... ?Sertovic schreef: (a-1)(a+2)[1.(a-1)-1.(a+2)] = (a-1)(a+2)[a-1-a-2] bedoel je dat?
Kan je verder vereenvoudigen (en de [] vervangen door ())
Om het duidelijker te maken?Vraag: waarom (denk je) gebruikte ik [] ipv ().
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
(a-1)(a+2)(-a-3)
Dit is niet goed?
Dit is niet goed?
Is het daardoor duidelijker?Sertovic schreef:Om het duidelijker te maken?Vraag: waarom (denk je) gebruikte ik [] ipv ().
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Nee, door steeds enkel de kleine stapjes zie ik het grote geheel niet meer. Terwijl als ik in een oog opslag de som, met uitwerking en tussenstappen zie dan snap ik het meestal wel.
Ik denk te moeilijk, heb ik het idee.
Ik denk te moeilijk, heb ik het idee.
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Vreemd!Sertovic schreef:Nee, door steeds enkel de kleine stapjes zie ik het grote geheel niet meer.
Terwijl als ik in een oog opslag de som, met uitwerking en tussenstappen zie dan snap ik het meestal wel.
Nog vreemder!!
Kan je dit met vb uitleggen?
Waarom vergeet je dit?
Wat is: [a-1-a-2]=...
Re: Rekenen met letters, zoveel mogelijk factoren buiten haa
Ik ben goed in dingen na-doen. Kortom ik zie de voorbeeldsom en de uitwerking. Vervolgens doe ik bij de te maken opgaven de dingen na zoals uit het voorbeeld.SafeX schreef:Vreemd!Sertovic schreef:Nee, door steeds enkel de kleine stapjes zie ik het grote geheel niet meer.
Terwijl als ik in een oog opslag de som, met uitwerking en tussenstappen zie dan snap ik het meestal wel.
Nog vreemder!!
Kan je dit met vb uitleggen?
Omdat ik dat dus niet kan na-doen van een voorbeeld... zie ik het niet zo gauw. -a-3 is fout, maar ik zie niet hoe dat (2a+1) wordt. Doordat ik heel veel dingen na-doe in plaats van leer hoe het hoort, ga ik soms de boot in.Waarom vergeet je dit?
Wat is: [a-1-a-2]=...
Een vb:
a(b+3)+3(b+3) = (a+3)(b+3)
Mijn hersenen leggen vervolgens de link [a] en [+3] zijn buiten haakjes en daarom werd het (a+3).. Zo ga ik vervolgens te werk bij de overige opgaven.
Dan kom ik een stapje verder deze tegen:
a^2(b+1)-a(b+1) = [als ik nu na-doe wat ik altijd deed] kwam ik op (a^2-a)(b+1). Echter antwoordenboekje gaf aan dat dit fout was, het is namelijk nog te vereenvoudigen? a(a-1)(b+1)
Ik 'zie' dit en dan kan ik dat bij de volgende opgaven ook 'na-doen'
Dat bedoel ik met als ik de volledige opgave zie met antwoord (en uitleg/tussenstappen) dan kan ik dat vervolgens bij andere opdrachten na-doen.
Misschien ga ik hierdoor gigantisch de boot in.
Nog een voorbeeld:
(2a-1)(b+1)+(2a-1)(b-1)
2a-1 is gemeenschappelijk, die laat ik met 'rust' (omdat ik dat eerder in antwoorden heb gezien dat gemeenschappelijke blijft staan en met overige 'gebeurt' iets. Ik kom vervolgens na bekijken van antwoord op deze 'uitwerking gemeenschappelijk: (2a-1). Wat blijft er over uit de eerste en tweede term(jouw uitleg over termen en factoren blijft wel weer hangen) (b+1) en (b-1).. Daarom gebruikte ik ook komma's want als je deze uitwerkt staat er b, +1, b, -1. 2 x = 2B +1 en -1 = 0. Kortom antwoord op de opgave: 2B(2a-1)...
Ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik bepaalde links anders leg en daarom bepaalde dingen weer over het hoofd zie. Ik probeer ook continue links te leggen in plaats van 'regels volgen'. Misschien komt dat omdat ik bepaalde regels niet ken. Want als ik deze ken, dan volg ik deze wel.