Permutatie

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
Michail
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:17

Permutatie

Bericht door Michail » 03 apr 2007, 09:12

Afbeelding

Sorry, ik heb weer een vraag :oops:

Ik begrijp hier dus niks van, hoezo is het in deze vraag een permutatie? En hoe weet je of de volgorde belangrijk of onbelangrijk is?

Ik dacht het namelijk zo op te lossen maar dat is dus fout en ik begrijp niet waarom..:

(3 uit 7)+(4 uit 7)+(5 uit 7) =
(7 nCr 3)+(7 nCr 4)+(7 nCr 5) = 91

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Permutatie

Bericht door Sjoerd Job » 03 apr 2007, 13:27

Michail schreef:Afbeelding

Sorry, ik heb weer een vraag :oops:

Ik begrijp hier dus niks van, hoezo is het in deze vraag een permutatie? En hoe weet je of de volgorde belangrijk of onbelangrijk is?

Ik dacht het namelijk zo op te lossen maar dat is dus fout en ik begrijp niet waarom..:

(3 uit 7)+(4 uit 7)+(5 uit 7) =
(7 nCr 3)+(7 nCr 4)+(7 nCr 5) = 91
De vraag ``permutaties'' of ``combinaties'' betekent eigenlijk: is het woord ``ab'' hetzelfde als het woord ``ba''. Zo ja, dan combinaties. Zo nee, permutaties.

ruile is niet het zelfde als luier, dus moet je permutaties hebben.

Het aantal surjectieve functies kan je bepalen door:

Kies een willekeurige letter, en koppel deze aan ``maan''. Kies een volgende letter, en koppel deze aan ``roos''. Ten slotte nog een willekeurige om aan ``vis'' te koppelen. De eerste keer heb je 7 keuzes, de tweede 6, en de volgende 5. Dus 7P3. Ten slotte mag je de resterende 4 letters willekeurig binden. Dus 7P3 * 3^4 Vreemd genoeg is dit niet het gegeven antwoord, dus het kan zijn dat er een denkfout is...
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Permutatie

Bericht door SafeX » 03 apr 2007, 13:34

Michail schreef:Afbeelding

Sorry, ik heb weer een vraag :oops:

Ik begrijp hier dus niks van, hoezo is het in deze vraag een permutatie? En hoe weet je of de volgorde belangrijk of onbelangrijk is?

Ik dacht het namelijk zo op te lossen maar dat is dus fout en ik begrijp niet waarom..:

(3 uit 7)+(4 uit 7)+(5 uit 7) =
(7 nCr 3)+(7 nCr 4)+(7 nCr 5) = 91
Je moet het ook eens letterlijk doen!
Als je 3 letters kiest uit 7 op de wijze (7 nCr 3)=35 dan is dit het aantal mogelijkheden om dat te doen. Bv heb je de letters {p,l,e} gekozen, dan is dit 1 van de 35 mogelijke keuzes. Maar dan moet je nog het 'woord' vormen dus het aantal mogelijkheden is 3!=6. Probeer maar! Dat laatste noemen we de permutaties van de letters {p,l,e}.

Michail
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:17

Re: Permutatie

Bericht door Michail » 03 apr 2007, 18:22

Sjoerd Job schreef: De vraag ``permutaties'' of ``combinaties'' betekent eigenlijk: is het woord ``ab'' hetzelfde als het woord ``ba''. Zo ja, dan combinaties. Zo nee, permutaties.
Zou je dit nog eens uit willen leggen? :oops:

Edit: Denk dat ik het snap, een combinatie is een keuze van r objecten uit een verzameling van n objecten. Een permutatie is meer een rangschikking van r objecten uit n objecten. Verwarrend zeg :P

Plaats reactie