Logaritme
-
- Vergevorderde
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04
Logaritme
Bereken de volgende logaritmen zonder rekenmachine:
Ik zou dan gebruik maken van de volgende regel;
In mijn boek gegeven ze een voorbeeld door het probleem op te lossen met de volgende regel;
Hoe pak ik dit aan?
Ikzelf probeerde te vogelen met;
Dus;
Het boek geeft 5 als anwoord wat ik ook wel zie; 2^5 = 32. Maar hoe werken ze daar naar toe want is niet gelijk aan 5 zegt mijn rekenmachine ( na controle )
Ik zou dan gebruik maken van de volgende regel;
In mijn boek gegeven ze een voorbeeld door het probleem op te lossen met de volgende regel;
Hoe pak ik dit aan?
Ikzelf probeerde te vogelen met;
Dus;
Het boek geeft 5 als anwoord wat ik ook wel zie; 2^5 = 32. Maar hoe werken ze daar naar toe want is niet gelijk aan 5 zegt mijn rekenmachine ( na controle )
Re: Logaritme
Dit is de regel!
Maw een logaritme is een exponent ...
Dus: x= ...
Wat toets je dan in?is niet gelijk aan 5 zegt mijn rekenmachine ( na controle )
-
- Vergevorderde
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04
Re: Logaritme
SafeX;
Begin mij eerst te vertellen of de wijze waarop ik het probleem aan wil pakken klopt; dus kloppen mijn bewerkingen tijdens;
Zo nee, dan haal ik dit uit m'n hoofd.
; dit voer ik in door in te toetsen -> 2 -> log -> 32 -> 3.01 ( dit zal fout zijn ) maar hoe anders.
Begin mij eerst te vertellen of de wijze waarop ik het probleem aan wil pakken klopt; dus kloppen mijn bewerkingen tijdens;
Zo nee, dan haal ik dit uit m'n hoofd.
; dit voer ik in door in te toetsen -> 2 -> log -> 32 -> 3.01 ( dit zal fout zijn ) maar hoe anders.
Re: Logaritme
Wat heb ik genoteerd (hieronder):WrongGuesss schreef:
Zie je overeenkomsten ...SafeX schreef:
Dus: x= ...
-
- Vergevorderde
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04
Re: Logaritme
Ja behalve in de laatste stap; maar hoe bewijs je wiskundig dat x = 5 ??
En voer ik het nou goed in op de rekenmachine of? ??
En voer ik het nou goed in op de rekenmachine of? ??
Re: Logaritme
Zo bereken je: 2 * log(32) waarbij het grondtal van de log 10 is. Ga dat na door log(10) in te toetsen; dit voer ik in door in te toetsen -> 2 -> log -> 32 -> 3.01 ( dit zal fout zijn ) maar hoe anders.
Om:
te berekenen pas je ede rekenregel:
Probeer dat eens ...WrongGuesss schreef:
Re: Logaritme
Wat bedoel je? Zie je niet staan: 2^x=2^5 ?WrongGuesss schreef:Ja behalve in de laatste stap; maar hoe bewijs je wiskundig dat x = 5 ??
-
- Vergevorderde
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04
Re: Logaritme
Dit deed ik feitelijk al vanaf het begin; dan hoefde ik die voorgaande vergelijking niet te maken; maar ook als ik dit op de rekenmachine nareken kom ik niet uit op 5.
Kunt u mij haarfijn uitleggen waarom ik dit verkeerd invoer.
Re: Logaritme
Je moet goed lezen!
Wat is g?
Wat is a?
Wat kies je voor p ...
Vergelijk links met:WrongGuesss schreef:
Wat is g?
Wat is a?
Wat kies je voor p ...
-
- Vergevorderde
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 18 jun 2010, 10:04
Re: Logaritme
g = 2
a = 32
voor p kies ik op een rekenmachine dus blijkbaar eerst niets; omdat hij in de basis al 10logx gebruik.
dus ik kan gewoon invoeren log32/log2 en daar komt 5 uit rollen
U moet echt wat aan uw manier van communicatie/aanpassen aan leerling doen want dit gaat soms echt nergens meer over en ik vind het een beetje jammer want het kost ons beide veel tijd ; u beschikt over zoooooooooooo veel kennis maar doet soms echt een beetje raar naar mijn idee . Of ik zal het wel zo interpreteren maar ik wil graag wat concreter onderwezen worden door u als u zou kunnen .
Re: Logaritme
Dus wat heb je nu voor p 'gekozen' ...WrongGuesss schreef:
g = 2
a = 32
voor p kies ik op een rekenmachine dus blijkbaar eerst niets; omdat hij in de basis al 10logx gebruik.
dus ik kan gewoon invoeren log32/log2 en daar komt 5 uit rollen
Re: Logaritme
Wat ik probeer is je duidelijk te maken dat je allereerst goed moet lezen ...U moet echt wat aan uw manier van communicatie/aanpassen aan leerling doen want dit gaat soms echt nergens meer over en ik vind het een beetje jammer want het kost ons beide veel tijd ; u beschikt over zoooooooooooo veel kennis maar doet soms echt een beetje raar naar mijn idee . Of ik zal het wel zo interpreteren maar ik wil graag wat concreter onderwezen worden door u als u zou kunnen .
Maar ook dat je meer weet dan je denkt!
En als je zegt: dit of dat vind ik raar, geef dat dan desnoods zo aan!!!
Want wat heb je nu van deze opgave over logaritmen geleerd?
Wat versta je onder concreter onderwijzen?