vector links of rechts om tov van vorige vector

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
MMWizard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2007, 15:37

vector links of rechts om tov van vorige vector

Bericht door MMWizard » 14 aug 2007, 16:03

Hi Allemaal.
Ik ben nu al enige tijd aan het proberen een programma te schrijven om een twee dimesionale polygoon om te zetten naar 3d. Hiervoor moet ik deze trianguleren.
Nu heb ik her en der info gevonden en ben er in zovere uit dat ik nu het meest linkse punt kan vinden en globaal het volgende aansluitende punt tegen de klok in.
Met globaal bedoel ik dat het nog niet helemaal goed werkt. Maar wel voor het doel waar ik het voor gebruik. Dus als iemand hier ook en suggestie voor heeft :lol:

De volgorde van de punten moet dan ook tegen de klok in verzameld worden omdat ik mb daarvan de reflex en convex punten kan vinden.
dat wil zeggen: of het volgende punt ten opzichte van de vorige links(convex) of rechts(dus reflex) af slaat. Nu de vraag...

hoe doe ik dat??? dus:
hoe bepaal ik of het volgende punt P+1 ten opzichte van de vorige P links of rechtsaf slaat


Afbeelding

in de bovenstaande tekening zie je dat er 2 punten zijn die rechtsaf slaan...
Dat zijn de punten (vectoren) die ik mbv een berekening moet zien te vinden..

Bij voorbaat dank

Gilbert

Gebruikersavatar
Triumph-man
Vast lid
Vast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 sep 2007, 16:21
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: vector links of rechts om tov van vorige vector

Bericht door Triumph-man » 25 sep 2007, 16:42

Ik vermoed dat het het eenvoudigst op te lossen is door tussen ieder punt en het volgende punt de richting te bepalen en die te vergelijken met de vorige richting (dus tussen het vorige punt en het huidige punt). Mogelijk dat het werken in poolcoordinaten je sneller verder helpt...

Plaats reactie