Graden, minuten, seconden

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
techno
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2009, 09:42

Graden, minuten, seconden

Bericht door techno » 10 jan 2009, 10:23

Ik zou berekeningen moeten maken zoals vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken met graden, minuten en seconden.
Weet er iemand hoe dat werkt.

Voorbeeld: 7°30' 12" X 16 =
Voorbeeld: 7°30' 12" X 16,3 =
Voorbeeld 11°15' 06" : 5 =
Voorbeeld 11°15' 06" : 5,4 =
Voorbeeld 6° 13' 15" + 14° 52' 47" =
Voorbeeld 45° 17' 08" - 12,7 =

Bij voorbaat dank

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Graden, minuten, seconden

Bericht door arno » 10 jan 2009, 11:47

Ga uit van het gegeven dat de onderverdeling van een hoekgraad in hoekminuten en hoekseconden hetzelfde is als bij de onderverdeling van een uur in minuten en seconden. 1 hoekgraad is dus ook 60 hoekminuten en 1 hoekminuut is dus ook 60 hoekseconden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

techno
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2009, 09:42

Re: Graden, minuten, seconden

Bericht door techno » 10 jan 2009, 15:13

Ik weet wel dat men bij graden ook wat de minuten en seconden betreft in het zestigdelig stelsel zit en de getallen over de 60 moet overbrengen naar de hogere orde, maar ik dacht dat er misschien formules voor zouden bestaan.
De bedoeling is namelijk om het in te brengen in een Excel spreadsheet om zo een besturingsmodel te bekomen wat kan gebruikt worden als leidraad voor het programmeren van een micro controller.
Deze micro controller moet dienen voor het zeer precies aansturen van de stappen van lineare en roterende elementen.

Zelf heb ik niet zo'n uitgesproken wiskunde knobbel en vandaar dat mij richt tot dit forum.

Dus als er formules of zelfs pasklare oplossingen zouden bestaan voor in Excel bewerkingen op graden uit te voeren zijn deze zeker welkom.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Graden, minuten, seconden

Bericht door Hugo » 10 jan 2009, 18:41

arno schreef:Ga uit van het gegeven dat de onderverdeling van een hoekgraad in hoekminuten en hoekseconden hetzelfde is als bij de onderverdeling van een uur in minuten en seconden. 1 hoekgraad is dus ook 60 hoekminuten en 1 hoekminuut is dus ook 60 hoekseconden.
als je dit weet, dan kun je dus je vraag anders lezen, terwijl hij hetzelfde blijft:

oorbeeld: 7°30' 12" X 16 =

( 7uur 30 minuten en 12 seconden)

wat zou je in zo'n geval doen?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie