normalvector en rotatie hoeken

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
raoul
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2006, 12:37

normalvector en rotatie hoeken

Bericht door raoul » 14 sep 2006, 12:50

Hoi,

Ik loop me al een tijdje stuk te bijten op het volgende probleem.

Het gaat om een directx situatie waarbij ik een object wil roteren a.h.v. de normalvector van een landschap. Normaal werkt dit het makkelijkst met matrices maar in dit geval zoek ik naar een andere oplossing. Aaangezien je de landnormal hebt zou je volgens mij de hoeken moeten kunnen uitrekenen (in graden 0..360) waarmee je het object moet roteren langs de 3 assen.

Ik heb deze vraag ook op een engelstalige forum gesteld maar na uiteindelijk van iemand gehoord te hebben dat het mogelijk is en waarna ik de benodigde informatie heb doorgegeven is ook hij hard weggerend!

Hij had informatie nodig over in welke volgorde directx de rotatie uitvoert. Dit blijkt Y (omhoog), X (naar rechts), Z (naar voren) te zijn. Heb dit toen doorgegeven, maar hij laat niets meer van zich horen.

Weet hier iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?

bedankt,
Raoul

Plaats reactie