Dekpunten en stabiliteit

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
LPAS
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:50

Dekpunten en stabiliteit

Bericht door LPAS » 25 feb 2007, 18:01

Voor een opdracht moet ik naar aanleiding van een paar populaties insecten die zich ontwikkelen volgens

Afbeelding

onderzoek doen naar de dekpunten en stabiliteit van die formule.
Eerst had ik de dekpunten bepaald door

Afbeelding

op te lossen. Hier kwamen als dekpunten

Afbeelding

uit.
Vervolgens moest ik kijken naar de stabiliteit van deze twee dekpunten (stabiliteit is hier gedefinieerd zodat als |f'(a)|<1, dat a dan een stabiel dekpunt is van f). Hiervoor moest ik dus eerst de afgeleide van de tweede formule bepalen, die is

Afbeelding

Eerst had ik x = 0 in deze afgeleide ingevuld. Daar kwam uit dat de uitkomst, ongeacht de waarden van labda en b, altijd gelijk is aan 1. Daar waren geen problemen mee.
Nu moet ik echter de andere waarde invullen, bwortel(labda)-1. Als ik dat invul krijg ik een functie afhankelijk van labda en b:

Afbeelding

Deze moet ik volgens de opdracht vervolgens gelijkstellen aan -1, 0 en 1 en vervolgens daarvan drie krommen tekenen in een assenstelsel met labda op de x-as en b op de y-as.
Mijn idee was dus om bijvoorbeeld de vergelijking '-1 = formulehierboven' om te schrijven naar een formule van de vorm 'b = ietsmetlabda' en vervolgens gewoon de functie te plotten. Het probleem is nu dat het me niet lukt om de formule naar die vorm om te schrijven. Het enige waar ik op uitkom is

Afbeelding

waarbij er nog altijd b aan de rechterkant zit.
Weet iemand hoe ik dit anders kan doen, of ben ik ergens de fout in gegaan?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 26 feb 2007, 00:43

er mist het één en ander aan deze post, kan je dat zelf verbeteren, anders kunnen we je niet helpen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie