Een problematisch probleem

Het forum voor overige vragen betreffende wiskunde uit het hoger onderwijs.
Plaats reactie
Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Een problematisch probleem

Bericht door Berdar » 03 mei 2007, 15:10

Er zijn er 6 punten: A,B,C,D,E,F. De punten A,B en C bepalen samen een rechthoekige driehoek. m(BCA) = 42°. De punten D, B en C zitten in dezelfde rechte lijn (het punt B zit tussen de punten D en C). De punten A, F en C zijn in dezelfde rechte lijn en het punt F valt tussen de punten A en C. De punten D, E en F zijn in dezelfde rechte lijn en het punt E wordt bepaald door de snijding van de rechte linen [AB] en [DF]. [DB]=[AB] en zoals bovenuitgedrukt [AB] is loodrecht op [DC]. Wat is de hoekswaarde die door de punten F, D en C gevormd zijn. Dus m(FDC) = ?
Bedankt.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 03 mei 2007, 18:04

probeer een tekening te maken, want ik kom er niet helemaal wijs uit wat je allemaal bedoeld.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 03 mei 2007, 21:51

Kan je het me uitleggen hoe ik hierop afbeelding kan plaatsen? Sory, ik weet het niet. Ik heb een figuur gevormd met de extensie .bmp. Ik ben bijna analfabet in computer.Groet.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 03 mei 2007, 23:38

heb je dat plaatje ergens op internet staan, dan kan je de link posten, anders moet iemand als sjoerdjob het je maar uitleggen. Lui zoals hij weten alles technisch over dit forum, ik kan alleen maar een beetje wiskunde
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 04 mei 2007, 11:44

Ik heb even in Cabrii zitten goochelen en volgens mij (als dat de hele opgave is en ik hem goed begrepen heb) kan jouw hoek alles zijn tussen 0 en 45 graden.
Punt E en F liggen namelijk niet vast. Punt F ligt ergens op de lijn AC en punt E ligt tussen F(variabel) en D op lijn AB. Dus die kan ook op heel lijn AB liggen...?
Dus, F kan op C liggen (dan ligt E op B), of F kan op A liggen en dan ligt E daar ook. Of alles daartussenin.

Zie tekening:
Afbeelding

EDIT: jpg-tje ipv bmp-tje
En waarom doet mijn plaatje het niet? Image-tag kapot?
EDIT 2: Nu wel. Alleen met bmp niet waarschijnlijk...
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 04 mei 2007, 12:05

plaatje helpt wel, maar ik denk dat wat luijs zegt wel het antwoord is op wat je vraagt, maar dat het niet is wat je wilt vragen, anders is het namelijk een rare vraag.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Een problematisch probleem

Bericht door SafeX » 04 mei 2007, 14:03

Berdar schreef:Er zijn er 6 punten: A,B,C,D,E,F. De punten A,B en C bepalen samen een rechthoekige driehoek. m(BCA) = 42°. De punten D, B en C zitten in dezelfde rechte lijn (het punt B zit tussen de punten D en C). De punten A, F en C zijn in dezelfde rechte lijn en het punt F valt tussen de punten A en C. De punten D, E en F zijn in dezelfde rechte lijn en het punt E wordt bepaald door de snijding van de rechte linen [AB] en [DF]. [DB]=[AB] en zoals bovenuitgedrukt [AB] is loodrecht op [DC]. Wat is de hoekswaarde die door de punten F, D en C gevormd zijn. Dus m(FDC) = ?
Bedankt.
Er zijn te weinig gegevens als F willekeurig tussen A en C ligt.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 04 mei 2007, 17:01

we found out about that
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 04 mei 2007, 20:23

Luijs heeft de precieze figuur getekent wat ik bedoeld hebt. Dit is een beetje problematisch probleem.Ik denk dat Luijs gelijk heeft.Het was een probleem van de afdeling filosofie.Ik heb ook presiez hetzelfde antwoord gegeven op deze vraag.Maar niemand heeft op mij gereageerd.Blijkbaar vindt de vraag een oplossing in een bepaald interval aangezien de punten E en F tussen de punten A en B ten dele onafhankelijk of ongedefinieerd is.In fysica kan dit vraag een begrensde ( of beter periodische ) beweging voorstellen.Ik ben het eens met het gegeven antwoord.Maar misschien zijn er degenen die op een ander opzicht het probleem zullen bekijken?!...

Plaats reactie