Wiskunde probleem

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
xSennaa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2020, 17:13

Wiskunde probleem

Bericht door xSennaa » 13 sep 2021, 21:42

Hoii,

Er is dus een vraag die ik niet begrijp van wiskunde.. namelijk deze:

"Op een binnenplaats is ruimte voor 180 fietsen. Bromfietsen mogen ook gestald worden, maar deze nemen twee keer zoveel ruimte in als een fiets. Een fiets stallen neemt dus één plek in en een bromfiets twee plekken.

Op een dag staat de binnenplaats vol met fietsen. Er staan vier keer zoveel fietsen als bromfietsen. Onderzoek hoeveel fietsen er op de binnenplaats staan."

Als vergelijking heb ik voor de 'x' fietsen genomen en bromfietsen voor 'y'. Hier heb ik "x + 2y = 180" van weten te maken. Hierna loop ik echter vast, zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Groetjes Senna

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Wiskunde probleem

Bericht door arie » 13 sep 2021, 22:49

xSennaa schreef:
13 sep 2021, 21:42
...
Als vergelijking heb ik voor de 'x' fietsen genomen en bromfietsen voor 'y'. Hier heb ik "x + 2y = 180" van weten te maken.
...
Dit is correct en volgt uit:
"Op een dag staat de binnenplaats vol" en het feit dat "bromfietsen 2 keer zoveel ruimte innemen als fietsen".

Hiernaast is ook nog gegeven:
"Er staan vier keer zoveel fietsen als bromfietsen."
Kan je dit verband tussen fietsen en bromfietsen ook uitdrukken in een vergelijking in x en y ?

Kom je hiermee verder?

xSennaa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2020, 17:13

Re: Wiskunde probleem

Bericht door xSennaa » 13 sep 2021, 22:57

Bedankt voor uw reactie,

Ik zat te denken aan 4x + y, maar volgensmij klopt dit niet. Als het wel zou kloppen zou ik ook niet weten hoe ik verder moet met beide vergelijkingen

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Wiskunde probleem

Bericht door arie » 13 sep 2021, 23:10

Zoek het niet te ver: je kan letterlijk vertalen:
"het aantal fietsen" = 4 keer "het aantal bromfietsen"

Plaats reactie