Beste mensen op dit forum,
Afgelopen weekend speelden wij met een gezelschap van in totaal 6 mensen het spel Secret Hitler (https://www.secrethitler.com). Tijdens ieder potje zijn er dan 4 liberalen, is er 1 gewone fascist en is er 1 secret hitler. Dit wordt bepaald doordat de enveloppen met daarin je rol worden gehusseld en daarna worden uitgedeeld.
Eén iemand was telkens een liberaal. Toen maakte iemand de opmerking dat de kans dan groter is dat hij een volgende rondje een fascist of secret hitler is. Ik denk dat dat niet klopt, omdat je telkens 2/6e (33,33%) kans hebt op een van deze rollen. Het verleden heeft hier, mijns inziens, geen invloed op.
1. Heb ik gelijk dat de kans hierop altijd 2/6e blijft?
Ook zei iemand, die een vorige ronde secret hitler was, dat de kans dat hij nog eens secret hitler zou zijn heel klein was. Ik denk dat dit telkens 1/6e is en dat het verleden hier ook geen invloed op heeft.
2. Klopt het dat de kans op het zijn van secret hitler altijd 1/6e is, ook als je de vorige keer secret hitler was?
Ik snap wel dat de kans op een bepaalde reeks bijvb: liberaal, liberaal, liberaal, fascist --> 4/6 * 4/6 * 4/6 * 1/6 is en dat je op die reeks een grote of kleine kans hebt. Dat staat volgens mij los van de kans die je ieder nieuw rondje hebt op een bepaalde rol.
3. Klopt deze redenatie van mij?
Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Trudy
gezelschapsspel Secret Hitler kansrekenen
Re: gezelschapsspel Secret Hitler kansrekenen
Je redenatie klopt.
Als de enveloppen goed gehusseld worden en de trekking willekeurig (= random) is, dan komt dit overeen met het gooien van een dobbelsteen: de kans dat je 6 gooit blijft per worp 1/6, net als de kans dat je in jouw spel "hitler" trekt.
De kans op "hitler" als je in de vorige ronde ook al "hitler" trok blijft dus ook 1/6.
De uitkomst van de vorige ronde heeft geen effect op de uitkomst van de huidige ronde (= de enveloppen hebben geen geheugen).
Als de enveloppen goed gehusseld worden en de trekking willekeurig (= random) is, dan komt dit overeen met het gooien van een dobbelsteen: de kans dat je 6 gooit blijft per worp 1/6, net als de kans dat je in jouw spel "hitler" trekt.
De kans op "hitler" als je in de vorige ronde ook al "hitler" trok blijft dus ook 1/6.
De uitkomst van de vorige ronde heeft geen effect op de uitkomst van de huidige ronde (= de enveloppen hebben geen geheugen).